Badania nad literaturą hispanoamerykańską - tekst i kontekst I 3305-BLHA1-1U
Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji literatury hispanoamerykańskiej ostatnich dziesięcioleci XX wieku. Celem jest uchwycenie specyfiki literackich przemian w Ameryce Łacińskiej, poprzez omówienie charakterystycznych dla tego okresu gatunków, nurtów estetycznych, stylów i tematów, ale również poprzez rozważenie wpływu czynników zewnątrzliterackich na procesy rozwojowe tejże literatury. Przyjęta metoda łączy ogląd syntetyczny okresu z krytyczną analizą wybranych powieści i zbiorów opowiadań.
Tematyka zajęć:
1. Boom, postboom, posmodernizm.
a) ewolucja twórczości najważniejszych przedstawicieli tzw. nowej powieści latynoamerykańskiej: Julia Cortázara, Gabriela Garcíi Márqueza, Maria Vargasa Llosy, Carlosa Fuentesa i José Donoso.
b) spadkobiercy czy ojcobójcy: współcześni pisarze latynoamerykańscy wobec dziedzictwa boomu.
2. Postboom
a) powrót do poetyki przedstawieniowej: problematyka społeczna wobec eksperymentalizmu literatury boomu.
b) perspektywa krótkowidza czyli odwrót od „powieści totalnej“.
3. Powieść-świadectwo czy “socjoliteratura”?
a) imperatywy pisarza latynoamerykańskiego w latach siedemdziesiątych.
b) głos “innego” i problem reprezentacji w powieści-świadectwie.
c) Rodolfo Walsh: między literaturą a dziennikarstwem.
4. Dyskurs historyczny we współczesnej prozie hispanoamerykańskiej: parodia i intertekstualność.
5. Eksperymentalizm i stygmat politycznej przemocy.
6. Gender, queer, camp i kitsch w literaturze hispanoamerykańskiej.
7. Dziedzictwo, zerwanie i rozczarowanie.
a) nowe ujęcia starych tematów: miasto i jego demony – nowe formy przemocy.
b) „Brudny realizm“ vs. realizm magiczny.
c) McOndo i crack –doświadczenia grupowe latynoamerykanskiej postawangardy.
W cyklu 2023Z:
Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji literatury hispanoamerykańskiej ostatnich dziesięcioleci XX wieku. Celem jest uchwycenie specyfiki literackich przemian w Ameryce Łacińskiej, poprzez omówienie charakterystycznych dla tego okresu gatunków, nurtów estetycznych, stylów i tematów, ale również poprzez rozważenie wpływu czynników zewnątrzliterackich na procesy rozwojowe tejże literatury. Przyjęta metoda łączy ogląd syntetyczny okresu z krytyczną analizą wybranych powieści i zbiorów opowiadań. Tematyka zajęć: 1. Boom, postboom, posmodernizm. 2. Postboom 3. Powieść-świadectwo czy “socjoliteratura”? 4. Dyskurs historyczny we współczesnej prozie hispanoamerykańskiej: parodia i intertekstualność: Terra nostra Carlosa Fuentesa, Noticias del Imperio Fernando del Paso, Los perros del paraíso Abla Posse, El mundo alucinante Reinaldo Arenasa, El entenado Juana José Saera. 5. Eksperymentalizm i stygmat politycznej przemocy (La respiración artificial de Ricardo Piglia, Lumpérica de Diamela Eltit, Cambio de armas e Luisa Valenzuela, Estrella distante de Roberto Bolaño). 6. Gender, queer, camp i kitsch w literaturze hispanoamerykańskiej. 7. Dziedzictwo, zerwanie i rozczarowanie. |
W cyklu 2024Z:
Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji literatury hispanoamerykańskiej ostatnich dziesięcioleci XX wieku. Celem jest uchwycenie specyfiki literackich przemian w Ameryce Łacińskiej, poprzez omówienie charakterystycznych dla tego okresu gatunków, nurtów estetycznych, stylów i tematów, ale również poprzez rozważenie wpływu czynników zewnątrzliterackich na procesy rozwojowe tejże literatury. Przyjęta metoda łączy ogląd syntetyczny okresu z krytyczną analizą wybranych powieści i zbiorów opowiadań. Tematyka zajęć: 1. Boom, postboom, posmodernizm. 2. Postboom 3. Powieść-świadectwo czy “socjoliteratura”? 4. Dyskurs historyczny we współczesnej prozie hispanoamerykańskiej: parodia i intertekstualność. 5. Eksperymentalizm i stygmat politycznej przemocy. 6. Gender, queer, camp i kitsch w literaturze hispanoamerykańskiej. 7. Dziedzictwo, zerwanie i rozczarowanie. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student_ka:
- zna specyfikę tematyki prozy hispanoamerykańskiej ostatnich dekad XX wieku, potrafi przedstawić swoje wnioski w akademickiej debacie (K_W04, K_W05, K_K02),
- Zna najważniejszych przedstawicieli i przedstawicielki najnowszej prozy hispanoamerykańskiej oraz ich najwybitniejsze utwory. Potrafi usytuować je w szerszym kontekście literacko-kulturowym (K_W01, K_W04),
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów latynoamerykanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U01, K_U02),
- zna i potrafi korzystać z najnowszej literatury przedmiotu dotyczącej badań nad współczesnymi zjawiskami w prozie hispanoamerykańskiej i światowej (K_W06, K_U01),
- rozumie związki współczesnej prozy hispanoamerykańskiej z tendencjami i nurtami w powieści o pisarstwie światowym ostatnich trzech dekad XX wieku i potrafi wypowiadać się ustnie i pisemnie na ten temat (K_W04, K_W05, K_U01),
- potrafi korzystać z narzędzi cyfrowej humanistyki do przeprowadzenia analizy dzieła literackiego (K_W02, K_U01).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności, wymagana obecność na min. 51% zajęć);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
- egzamin ustny na zakończenie semestru.*
*Szczegółowe zasady egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lektury:
1. Manuel Puig, El beso de la mujer araña;
2. Rodolfo Walsh, Operación masacre;
3. Elena Poniatowska, Fuerte es el silencio;
4. Cristina Peri Rossi, La nave de los locos;
5. Ricardo Piglia, Respiración artificial;
6. Juan José Saer, El entenado;
7. Pedro Juan Gutiérrez, Trilogía sucia de La Habana;
8. Fernando Vallejo, La virgen de los sicarios;
9. Pedro Lemebel, Loco afán: crónicas del sidario (wybór);
10. red. Alberto Fuguet, Sergio Gómez, McOndo (wybór)
11. Roberto Bolaño, 2666 (fragmenty).
BILIOGRAFIA :
-Aínsa, Fernando; Barrera Trinidad (et al.) Historia de la literatura hispanoamericana. T. 3, Siglo XX, Madrid, Cátedra, 2008.
-Balderston, Daniel and Gonzalez, Mike, Encyclopedia of Latin American and Caribbean literature 1900-2003, London - New York, Routledge, 2004.
-Balderston, Daniel (et al.), Ficción y política: la narrativa argentina durante el proceso militar, Buenos Aires, Alianza Editorial; Minneapolis, Institute for the Study of Ideologies & Literature, 1987.
-Bolaño, Roberto (et al.) Palabra de América, Barcelona, Seix Barral, 2004.
-Camacho Delgado , José Manuel (2006). “El narcotremendismo literario de Fernando Vallejo. La religión de la violencia en La virgen de los sicarios”, en Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, Vol. 32, nº 63-64, pp. 227-248.
-Casini, Silvia (2010). “Narrar la violencia. espacio y estrategias discursivas en Estrella Distante de Bolaño”, en Alpha, n. 10, pp. 147-155.
-Dorfman, Ariel (1978). “Jaguares y helicópteros: la literatura como disfraz”, en Diálogos: Artes, Letras, Ciencias humanas, vol. 14, n. 6, pp. 19-22.
-González Echevarría, Roberto, Pupo-Walker, Enrique (eds.) Historia de la literatura hispanoamericana. 2, El siglo XX. Madrid, Editorial Gredos, 2006.
-Hernández de López, Ana María (ed.), Narrativa hispanoamericana contemporánea: entre la vanguardia y el posboom, Madrid, Editorial Pliegos, 1996.
-Lemebel, Pedro (2002). “Hablo por mi diferencia”, en A corazón abierto: geografía literaria de la homosexualidad en Chile, Juan Pablo Sutherland (compilador). Santiago de Chile: Editorial Sudamericana, pp. 35-39.
-Mattalia, Sonia; Alcázar, Joan del (coord.) América latina: literatura e historia entre dos finales de siglo, Valencia, Ediciones del CEPS, 2000.
-Oviedo, José Miguel, Historia de la literatura hispanoamericana, vol. 4 (De Borges al presente), Madrid, Alianza Editorial, 2002.
-Shaw, Donald, Nueva narrativa hispanoamericana. Boom, posboom, posmodernismo, Madrid, Cátedra, 1999.
-Skłodowska, Elżbieta, Testimonio hispanoamericano: historia, teoría, poética, Nueva York, Lang, 1992.
-Skłodowska, Elżbieta, La parodia en la nueva novela hispanomericana, Amsterdam/Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, 1991.
-Toro, Alfonso de (ed.) Postmodernidad y postcolonialidad: breves reflexiones sobre Latinoamérica, Frankfurt a.M., Vervuert; Madrid, Iberoamericana, 1997.
W cyklu 2023Z:
Lektury: BILIOGRAFIA : -Aínsa, Fernando; Barrera Trinidad (et al.) Historia de la literatura hispanoamericana. T. 3, Siglo XX, Madrid, Cátedra, 2008. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: