Badania nad literaturą hiszpańską - tekst i kontekst II 3305-BLH2-1U
„Badania nad Literaturą Hiszpańską II – Tekst i kontekst” obejmuje przegląd najważniejszych tendencji w literaturze hiszpańskiej (ze szczególnym uwzględnieniem prozy) oraz analizę tekstów literackich ostatniego dwudziestolecia XX wieku i wieku XXI.
Zakres tematyczny kursu:
1. Tekst w kontekście, kontekst w tekście. Wybrane kategorie analizy literaturoznawczej.
2. Pamięć, postpamięć oraz intrahistoria: Rafael Chirbes "La buena letra”;
3. Zabawa (z) kanonem: parodia, satyra i intertekstualność: Antonio Muñoz Molina "Carlota Fainberg”;
4. Pamięć, niepamięć oraz intrahistoria: Sara Mesa "Mala letra";
5. Esej literacki: Vicente Luis Mora "El lectoespectador”, fragmenty;
6. Zabawa (z) gatunkiem - kryminał czasów post-prawdy: Vicente Luis Mora „Alba Cromm”;
7. Poezja zaangażowana i "poezja normalności": wiersze wybranych autorek i autorów;
8. Opowiadanie i jego (po)etyka:
a) "Śmierć autora" (Barthes)... a życie autorki. Autofikcja w opowiadaniach Esther Tusquets;
b) Intymne dekonstrukcje - opowiadania Quima Monzó;
c) Fantastyczność a kontekst społeczno-polityczny: Cristina Fernández Cubas, David Roas i Gemma Solsona Asensio (wybrane opowiadania);
9. Literacka analiza patriarchatu: Sara Mesa "La familia";
10. Baśniowy posthumanizm: Irene Solá "Te di ojos y miraste las tinieblas”;
11. Kamp i biopolityka: Putochinomaricón (Chenta Tsai Tseng) "Arroz tres delicias: sexo, raza, género".
Niektóre teksty analizowane na zajęciach dotyczą treści wrażliwych (przemoc, dyskryminacja).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; ma pogłębioną znajomość terminologii i metodologii z zakresu teorii gatunków prozatorskich; zna i rozumie powiązania literaturoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; ma pogłębioną wiedzę na temat badań i dokonań ośrodków zajmujących się studiami nad współczesną literaturą hiszpańską.
(K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06).
Studentka/student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich a zwłaszcza prozy literackiej krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i perspektywy badawcze, dobierać metody analizy i interpretacji; opracowywać i prezentować wyniki tej analizy, pozwalające na twórcze rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą prozy literackiej po roku 1975 i poszerzać umiejętności jej badania oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03).
Studentka/student są gotowi do współdziałania w grupie i przyjmowania w niej różnych ról (K_K01).
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu z pytaniami otwartymi. Przykładowe pytania zostaną podane w trakcie zajęć.
Aktywne uczestnictwo w połowie zajęć podnosi ocenę końcową o pół stopnia, aktywne uczestnictwo w co najmniej trzech czwartych zajęć - o jeden stopień.
Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności to dwie w ciągu semestru. Jeśli absencja przekroczy 50% (niezależnie od powodu nieobecności) student_ka nie otrzyma zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Lektury:
Chirbes, Rafael "La buena letra”, 1992;
Fernández Cubas, Cristina "La habitación de Nona", 2015, wybrane opowiadania;
Mesa Sara "Mala letra", 2016;
Mesa, Sara "La familia”, 2022;
Monzó Quim "El porqué de las cosas”, 1993;
Mora, Vicente Luis "Alba Cromm”, 2012;
Mora, Vicente Luis "El lectoespectador. Deslizamientos entre literatura e imagen”, 2012;
Muñoz Molina, Antonio "Carlota Fainberg", 1999;
Putochinomaricón "Arroz tres delicias: sexo, raza, género”, 2019;
Roas, David "Horrores cotidianos”, 2007, "Monstruario”, 2021, wybrane opowiadania;
Solá, Irene "Te di ojos y miraste las tinieblas", 2023;
Solsona Asensio, Gemma „Casa volada”, 2019, wybrane opowiadania;
Tusquets, Esther „Carta a la madre y cuentos completos”, 2009, wybrane opowiadania;
Literatura teoretyczna i uzupełniająca:
Becerra Mayor, David; Arias, Raquel; Sanz, Marta; Rodríquez, Julio "Qué hacemos con la literatura”, 2013, Akal;
Becerra Mayor, David "La guerra civil como moda literaria”, 2015, Editorial Clave Intelectual;
Gallardo- Saborido, Emilio J.; Geršak, Urša; Šabec, Maja (eds.) "Literatura en práctica. Retos profesionales de lectura, traducción y edición en la era digital. Manual y cuaderno de actividades”, 2024 (dostęp online);
Gregori i Gomis, Alfons "La dimensión política de lo real: el componente ideológico en la narrativa fantástica española y catalana”, 2015;
Hirsch, Marianne "La generación de la posmemoria: escritura y cultura visual después del Holocausto”, 2015; Carpe Noctem;
Hutcheon, Linda "Ironía, sátira, parodia. Una aproximación pragmática a la ironía”, 1981;
Llorente, Marina i Salvi Marcella (coord.) "Activism through poetry. Critical Spanish Poems in Translation", 2017, Hamilton Books,;
Mora, Vicente Luis "Singularidades: ética y poética de la literatura española actual”, 2006, Bartleby Editores;
Piglia, Riccardo "Tesis sobre el cuento”, 1986;
Roas, David "Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico”, 2011, Editorial Páginas de Espuma;
Sontag, Susan "Notas sobre lo camp", 2023 (1964), La Micro Ediciones;
Segarra, Marta „Humanimales”, 2022, Galaxia Gutenberg;
de Unamuno, Miguel "En torno al casticismo”, 1895 (fragmenty);
Materiały audiowizualne:
https://www.youtube.com/watch?v=bHdM7Wq6fe4
https://www.youtube.com/watch?v=vozZ75L0C4k
https://www.youtube.com/watch?v=UtRxOEdMwXc
https://www.youtube.com/watch?v=mfY3oaNhp-A
Uwagi
|
W cyklu 2024L:
W roku 2023/24 zajecia w trybie zdalnym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: