Badania nad literaturą hiszpańską - tekst i kontekst II 3305-BLH2-1U
„Badania nad Literaturą Hiszpańską II – Tekst i kontekst” obejmuje przegląd najważniejszych tendencji wśród hiszpańskich tekstów kultury (oraz ich analizę) ze szczególnym naciskiem na wiek XXI.
Przyjęta metoda łączy syntetyczny ogląd tendencji z analizą poszczególnych utworów, dzieł i produkcji. Przedmiotem lektur i dyskusji są teksty poetyckie, prozatorskie i dramatyczne, ale również spektakle, seriale, filmy oraz inne wytwory kultury. Poza ujęciem literaturoznawczym, zostaną uwzględnione społeczne, polityczne i kulturowe konteksty, w których powstały omawiane opowiadania i powieści.
Zakres tematyczny kursu:
[1] Zajęcia wprowadzające.
[2] Pokolenie a twórczość artystyczna. „Pokolenia Nocilla” w Hiszpanii.
[3] Studium nad hiszpańską popkulturą (I). Piosenka jako przedmiot badań
[4] Nowoczesna dekonstrukcja klasycznego mitu. O współczesności Don Juana.
[5] Studium nad hiszpańską popkulturą (II). Między fikcją a rzeczywistością w tekstach audiowizualnych.
[6] Nieoczywiste formy prozatorskie. Mikroopowiadanie.
[7] Studium nad hiszpańską popkulturą (III). O parodii i ironii słów kilka.
[8] Modele relacyjne. O zawiłości relacji romantycznych, patriarchacie oraz heteronormatywności.
[9] Migracja i migranci – dyskurs medialny i społeczny.
[10] O społeczeństwie postmigracyjnym.
[11] Tematy tabu na deskach teatru; spektakl „Grooming”.
[12] O reinterpretacjach klasyków. Spektakl „El público” F. Garcii Lorki oczami Álexa Rigoli.
[13] Podsumowanie
W roku akademickim 2023/2024 kurs w trybie zdalnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; terminologię z zakresu literaturoznawstwa na poziomie rozszerzonym; powiązania literaturoznawstwa i filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska naukowe i literackie w krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu literackich studiów hispanistycznych z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych z krajów hiszpańskiego obszaru językowego, obejmujące studia literaturoznawcze (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06).
Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i poglądy, dobierać metody i konstruować literaturoznawcze narzędzia badawcze; opracowywać i prezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03).
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01).
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym. O szczegółach egzaminu pisemnego prowadzący poinformuje uczestników i uczestniczki kursu na pierwszych zajęciach.
Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności to 2 x 1,5h w ciągu semestru.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Poezja:
Wybrane wiersze Agustína Fernández Mallo.
Wybrane współczesne wiersze wskazane przez uczestników i uczestniczki kursu.
Muzyka:
Rosalía, El mal querer.
Wybrane odcinki następujących seriali:
“Paquita Salas”
“La casa de las flores”
Teksty prozatorskie:
Wybrane mikroopowiadnia Patricii Esteban Erlés.
Teksty dramatyczne:
Campos García, Jesús, d.juan@simetrico.es (La burladora de Sevilla y el
Tenorio del siglo XXI)”. Asociación de Autores de Teatro y Consejería de Cultura de la Comunidad de Madrid, 2009.
Albert Sopale, Silvia, “No Es País Para Negras / No Country For Black Women”, Cuadernos bilingües de literatura contemporánea, 2020.
Nando López, “Cuando fuimos dos”, Ñaque Editora, 2012.
Bueno, Antonia, “Aulidi, hijo mío”, disponible en internet, 2006.
Spektakle:
“Grooming” (reż. Jose Luis Gómez, tekst: Paco Bezerra, Teatro de La Abadía de Madrid, 2012)
“El público” (reż. Alex Rigola, tekst: Federico García Lorca, Teatro de la Abadía, 2015)
Uwagi
W cyklu 2023L:
W roku 2023/24 zajecia w trybie zdalnym |
W cyklu 2024L:
W roku 2023/24 zajecia w trybie zdalnym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: