Badania nad literaturą hiszpańską - tekst i kontekst I 3305-BLH1-1U
Badania nad literaturą hiszpańską: tekst i kontekst I koncentrują się na najnowszych tendencjach we współczesnej literaturze i kulturze Hiszpanii, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk, które wyłoniły się w ostatniej dekadzie. Kurs podejmuje analizę aktualnych tematów i problemów obecnych w przestrzeni kulturowej, uwzględniając zarówno kontekst powstawania tekstów, jak i ich oddziaływanie na współczesne środowisko społeczne i kulturowe. Z jednej strony omawiane są uwarunkowania produkcji artystycznej oraz ich wpływ na formę i treść tekstów kultury; z drugiej – analizowane jest, w jaki sposób same dzieła uczestniczą w kształtowaniu i artykulacji aktualnych dyskursów kulturowych i materialnych.
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i łączą omówienie teoretyczne kluczowych nurtów literatury oraz kultury hiszpańskiej z analizą wybranych tekstów literackich i audiowizualnych. Lektury obowiązkowe obejmują przede wszystkim powieści, jednak program kursu uwzględnia również teksty teoretyczne, filmy oraz seriale telewizyjne, stanowiące ilustrację omawianych zjawisk, które będą omawiane na zajęciach.
Sylabus:
1. Wprowadzenie: współczesna literatura jako przedmiot badań
2. Metamodernizm i literatura post-15M: strategie nazywania teraźniejszości
3. Autor jako figura publiczna i przestrzeń cyfrowa: cyfrowe i literackie tożsamości we współczesnej autofikcji
4. Queerowanie dzieciństwa: nowe ujęcia narracji o dorastaniu
5. Zwrot ku wsi we współczesnej kulturze hiszpańskiej
6. Ekokrytyka a narracje środowiskowe w literaturze i filmie
7. Opowieści zmęczonego pokolenia: obrazy wypalonego społeczeństwa
8. Autoeksploatacja i kondycja twórcy w erze cyfrowej
9. Głosy spoza kanonu: pisarki antysystemowe i strategie oporu
10. Kryzys systemu opieki i reinwencje szaleństwa w narracjach kulturowych
11. Głód rzeczywistości: estetyka i funkcje mokumentu
12. Nowe duchowości we współczesnej kulturze hiszpańskiej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Studentka/student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; ma pogłębioną znajomość terminologii i metodologii z zakresu teorii gatunków prozatorskich; zna i rozumie powiązania literaturoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; ma pogłębioną wiedzę na temat badań i dokonań ośrodków zajmujących się studiami nad współczesną literaturą hiszpańską.
(K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06).
Studentka/student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich a zwłaszcza prozy literackiej krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i perspektywy badawcze, dobierać metody analizy i interpretacji; opracowywać i prezentować wyniki tej analizy, pozwalające na twórcze rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą współczesnej prozy literackiej i poszerzać umiejętności jej badania oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03).
Studentka/student są gotowi do współdziałania w grupie i przyjmowania w niej różnych ról (K_K01).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- zapoznanie się z analizowanymi tekstami
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- egzamin pisemny
Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku przekroczenia tego limitu osoba studiująca zobowiązana jest do skontaktowania się z prowadzącą celem uzgodnienia formy zaliczenia materiału z opuszczonych zajęć (np. dodatkowa prezentacja lub dodatkowa analiza tekstu źródłowego). W przypadku nieobecności pow. 50 % osoba studiująca jest nieklasyfikowana (NK).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bibliografía
-Teksty teoretyczne
Becerra Mayor, David. Después del acontecimiento. El retorno de lo político en la literatura española tras el 15-M. Manresa: Bellaterra Ediciones, 2021.
Gallego Cuiñas, Ana, Ed. Novísimas: Las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Vermeulen, Timotheus y Robin van den Akker. «Notes on metamodernism», Journal of Aesthetics & Culture, vol. 2, no 1, 2010.
Zafra, Remedios (2017): El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama.
Korpus powieści
Abreu, Andrea. Panza de burro, Barrett, 2020.
Carrasco, Jesús. Intemperie. Six Barral 2013.
El Mehdati, Meryem. Supersaurio. Blackie Books, 2022.
García, Greta. Solo quería bailar, Editorial Tránsito, 2023.
García Puig, Mar. La historia de los vertebrados, Random House, 2023.
González Rossi, Aida. Leche condensada. Caballo de Troya, 2023.
Morales, Cristina. Lectura fácil. Barcelona: Anagrama, 2018.
Navarro, Elvira. La trabajadora. Barcelona: Literatura Random House, 2014.
Torres, Sara. Lo que hay. Reservoir Books, 2022.
Urraca, Sabina. Las niñas prodigio. Fulgencio Pimentel, 2017.
Victoria, Elisa. Vozdevieja. Barcelona: Blackie Books, 2019.
Sánchez, Almudena. Fármaco, Random House, 2021.
Serrano, Beatriz. El descontento. Planeta, 2023.
-Materiały audiowizualne
Calvo, Javier & Ambrossi, Javier "Paquita Salas", Flooxer; Netflix, 2016
Calvo, Javier & Ambrossi, Javier La llamada, Apache Films, 2017.
Soroyen, Rodrigo, As bestas, Arcadia Motion Pictures, 2022.
Simón, Carla, Alcarrás, Avalon, 2022.
-Pozostałe
Penyas, Ana, Todo bajo el sol, Salamandra Graphic, 2021. (Novela gráfica/ Graphic novel).
Rigoberta Bandini, La Emperatriz (Album, 2020),
Rosalía, El mal querer (Album, 2018)
Rocío Quillahumán, @rocioquillahuaman, Instagram.
Sánchez, María, Tierra de mujeres, Seix Barral, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: