Badania nad literaturą hiszpańską - tekst i kontekst I 3305-BLH1-1U
„Badania nad literaturą hiszpańską I – tekst i kontekst” obejmuje przegląd najważniejszych tendencji wśród hiszpańskich tekstów kultury (oraz ich analizę) ze szczególnym naciskiem na wiek XXI. Program obejmuje przegląd najważniejszych tendencji wśród hiszpańskich tekstów kultury wraz z ich pogłębioną analizą od strony tematycznej i formalnej. Zostaną uwzględnione również konteksty (społeczny, polityczny, literacki, produkcyjny, itd.), w którym dane teksty kultury powstały.
Przyjęta metoda łączy syntetyczny ogląd tendencji z analizą poszczególnych utworów, dzieł i produkcji. Przedmiotem lektur i dyskusji są teksty poetyckie, prozatorskie i dramatyczne, ale również spektakle, seriale, filmy oraz inne wytwory kultury. Poza ujęciem literaturoznawczym, zostaną uwzględnione społeczne, polityczne i kulturowe konteksty, w których powstały omawiane teksty i produkcje.
Zakres tematyczny kursu:
[1] Zajęcia wprowadzające.
[2] Pokolenie a twórczość artystyczna. „Pokolenia Nocilla” w Hiszpanii.
[3] Studium nad hiszpańską popkulturą (I). Piosenka jako przedmiot badań
[4] Nowoczesna dekonstrukcja klasycznego mitu. O współczesności Don Juana.
[5] Studium nad hiszpańską popkulturą (II). Między fikcją a rzeczywistością w tekstach audiowizualnych.
[6] Nieoczywiste formy prozatorskie. Mikroopowiadanie.
[7] Modele relacyjne. O zawiłości relacji romantycznych, patriarchacie oraz heteronormatywności.
[8] Migracja i migranci – dyskurs medialny i społeczny.
[9] O społeczeństwie postmigracyjnym.
[10] Tematy tabu na deskach teatru; spektakl „Grooming”.
[11] O reinterpretacjach klasyków. Spektakl „El público” F. Garcii Lorki oczami Álexa Rigoli.
[12] Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; terminologię z zakresu literaturoznawstwa na poziomie rozszerzonym; powiązania literaturoznawstwa i filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska naukowe i literackie w krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu literackich studiów hispanistycznych z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych z krajów hiszpańskiego obszaru językowego, obejmujące studia literaturoznawcze (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06).
Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i poglądy, dobierać metody i konstruować literaturoznawcze narzędzia badawcze; opracowywać i prezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03).
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01).
Kryteria oceniania
Kurs kończy się egzaminem.
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego są następujące:
‣ Uczestnictwo w zajęciach.
Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Opuszczenie 50% lub więcej zajęć przewidzianych w danym roku akademickim skutkuje nieklasyfikowaniem (NK).
‣ Przygotowanie do zajęć.
Osoba studencka powinna przychodzić na zajęcia z przeczytaną lekturą wskazaną przez osobę prowadzącą oraz z wykonanymi zadaniami, jeśli zostaną zadane.
‣ Aktywne uczestnictwo.
Jest poddawane ocenie ciągłej uczestnictwo na zajęciach tzn. udział w debatach w trakcie zajęć i/lub zaangażowanie w analizę oraz interpretację tekstów (indywidualną i grupową).
Istnieje możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu końcowego przez pisemną pracę dodatkową. Osoba studencka, która jest zainteresowana takim zaliczeniem jest zobowiązana do złożenia do prowadzącego w trakcie trwania kursu abstraktu na 200-300 słów, który będzie zawierał informacje o:
1) podejmowanej problematyce;
2) korpusie analitycznym;
3) proponowanej metodologii;
4) oryginalności proponowanej analizy.
Abstrakt zostanie oceniony przez prowadzącego i jego akceptacja (lub nie) zadecyduje o możliwości zaliczenia przedmiotu przez złożenie dodatkowej pracy pisemnej
W przypadku pozytywnej oceny abstraktu, praca zostać złożona najpóźniej 14 dni przed początkiem sesji egzaminacyjnej. Praca dodatkowa ma charakter eseju o objętości 2000-2500 słów. Szczegóły dot. edycji oraz redakcji tekstu zostaną podane na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Poezja:
Fernández Mallo, Agustín "Ya nadie se llamará como yo + Poesía reunida (1998-2012)", Barcelona: Sexi Barral, 2015.
Muzyka:
Rosalía, "El mal querer", Colombia Records, 2018.
Wybrane odcinki następujących seriali:
Calvo, Javier., & Ambrossi, Javier "Paquita Salas", Flooxer; Netflix, 2016
Teksty prozatorskie:
Esteban Erlés, Patricia, "Casa de muñecas". Páginas de Espuma, 2012.
Teksty dramatyczne:
Campos García, Jesús, d.juan@simetrico.es (La burladora de Sevilla y el
Tenorio del siglo XXI)”. Asociación de Autores de Teatro y Consejería de Cultura de la Comunidad de Madrid, 2009.
Albert Sopale, Silvia, “No Es País Para Negras / No Country For Black Women”, Cuadernos bilingües de literatura contemporánea, 2020.
Nando López, “Cuando fuimos dos”, Ñaque Editora, 2012.
Bueno, Antonia, “Aulidi, hijo mío”, disponible en internet, 2006.
Spektakle:
“Grooming” (reż. Jose Luis Gómez, tekst: Paco Bezerra, Teatro de La Abadía de Madrid, 2012)
“El público” (reż. Alex Rigola, tekst: Federico García Lorca, Teatro de la Abadía, 2015)
Teksty teoretyczne:
Ostateczna lista artykułów i fragmentów tekstów teoretycznych zostanie ustalona na pierwszych zajęciach zgodnie z zainteresowaniami studentów. Poniżej przedstawiam wybór literatury tematu:
Carrión, Jorge, "Teleshakespeare". Madrid, Errata Naturae, 2012
Fernández Porta, Eloy, "Afterpop". La literatura de la implosión mediática. Barcelona, Editorial Anagrama, 2010.
Mora, Vicente Luís, El lectoespectador. Barcelona, Seix Barral, 2010.
Selden, Raman., et al. La teoría literaria contemporánea. Barcelona: Ariel, 2002.
Storey, John, Teoría cultural y cultura popular, Barcelona: Octaedro, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: