Badanie literatury: teoretyczne perspektywy i warsztat akademicki 3305-BL-1U
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy teoretycznoliterackiej oraz rozwój warsztatu akademickiego, niezbędnego do prowadzenia badań nad literaturą portugalskojęzyczną. Studenci i studentki zapoznają się z wybranymi współczesnymi perspektywami teoretycznymi (m.in. feminizm, studia kulturowe, ekokrytyka, teoria afektu), a także z metodologią badań literackich na poziomie akademickim.
Proseminarium ma charakter warsztatowy: osoby w nim uczestniczące będą analizować teksty krytyczne i literackie w kontekście wybranej teorii, ćwiczyć formułowanie hipotez badawczych, argumentację itp. Zajęcia kładą nacisk na świadome stosowanie metodologii oraz krytyczne podejście do literatury.
Zastrzeżenie: niektóre treści prezentowane w ramach kursu mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób wrażliwych (np. przemoc, wulgarny język lub eksplicytne treści erotyczne). Prosimy o uwzględnienie tego przy podejmowaniu decyzji o udziale w kursie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
S3K_W01 / S4K_W01 – zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, potrafi stosować ją w praktyce akademickiej.
S3K_W05 / S4K_W05 – zna terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki właściwych dla studiów iberystycznych.
Umiejętności
S3K_U01 / S4K_U01 – potrafi przeprowadzić analizę tekstu literackiego, dobrać narzędzia metodologiczne i zaprezentować wyniki badań.
S3K_U02 / S4K_U02 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, poszerzać umiejętności badawcze i rozwijać swoje kompetencje.
S3K_U03 / S4K_U03 – potrafi tworzyć teksty akademickie z wykorzystaniem fachowej terminologii.
Kompetencje społeczne
S3K_K01 / S4K_K01 – jest gotów/gotowa do współpracy w grupie i przyjmowania różnych ról w pracy zespołowej.
S3K_K03 / S4K_K03 – potrafi krytycznie ocenić własną wiedzę i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego rozwoju.
S3K_K04 / S4K_K04 – uczestniczy w kulturze regionu portugalskojęzycznego i potrafi pracować w zespole.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach: dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności; każda następna obniża ocenę końcową o pół stopnia.
Aktywność na zajęciach: udział w dyskusjach, praca indywidualna i w grupach oraz wykazanie się znajomością określonych pozycji bibliograficznych.
Pisemna praca zaliczeniowa: miniartykuł naukowy zgodny z zasadami pisania akademickiego (język, struktura, cytowanie, bibliografia). 4-6 stron tekstu głównego.
W ramach pracy kursowej obowiązują ogólne wytyczne URK dotyczące korzystania z narzędzi SI: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf
Literatura
APARECIDO GUIMARÃES, Jonatas, O que critica a ecocrítica: o humano, o não-humano e o sujeito ambiental, Estudos literários brasileiros contemporâneos, Brasília, n. 72, e7212, 2024.
BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: podręcznik, Znak, Kraków 2006.
BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: antologia, Znak, Kraków 2006.
CIXOUS, Hélène, O riso da Medusa, Bazar do Tempo, Rio de Janeiro 2022.
ECO, Umberto, Dzieło otwarte, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.
IOTTI CREPALDI, Matheus, A filosofia dos afetos nas teorias da recepção literária, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis 2024.
KASPERSKI, Edward, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze): podręcznik akademicki, Wydział Polonistyki UW, Warszawa 2017.
MITOSEK, Zofia, Teorie badań literackich, PWN, Warszawa 1995.
Dodatkowo: krótkie teksty literackie przedstawiane na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: