Afro-Latynoameryka: język, kultura i historia 3305-ALKH-01W
Kurs ma na celu poszerzenie wiedzy na temat wielkiego wpływu afrykańskich korzeni w języku hiszpańskim, w kulturze i historii Ameryki Łacińskiej. Poprzez zapoznanie studentów ze słownictwem afrykańskiego pochodzenia w każdym kraju, ich tradycyjnymi tańcami i muzyką, ich sztuką, potrawami, literaturą, religiami i ich wkładem w gospodarkę kolonialną, wojny o niepodległość i tworzenie narodów, będą oni mieli znacznie głębsze zrozumienie żywego języka i niuansów kulturowych, które nie były jeszcze znane lub zbadane do naszych czasów. Z drugiej strony, uczniowie będą mogli mieć znacznie szerszą wizję tego, czym jest Ameryka Łacińska pod względem rasowym i kulturowym.
Jeśli chodzi o język, opracowane zostaną następujące treści:
1. Afrykańskie słowa w Portoryko
2. Afrykańskie słowa na Kubie
3. Afrykańskie słowa w Republice Dominikańskiej
4. Afrykańskie słowa w Wenezueli
5. Afrykańskie słowa w Kolumbii/Panamie
6. Afrykańskie słowa w Argentynie
7. Afrykańskie słowa w Kostaryce
8. Afrykańskie słowa w Peru/Ekwadorze
Jeśli chodzi o kulturę, zostanie wprowadzone i/lub utrwalone słownictwo związane z następującymi tematami:
1. Meksyk
2. Argentyna/Urugwaj
3. Kostaryka
4. Portoryko
5. Kuba
6. Kolumbia/Panama
7. Wenezuela
8. Peru/Ekwador/Boliwia
W odniesieniu do kształtowania i konsolidacji kompetencji komunikacyjnych, nacisk zostanie położony na umiejętność konstruowania i rozumienia:
1. słownictwa potocznego.
2. wyrażeń i powiedzeń
3. języka niewerbalnego
Ponadto na każdych zajęciach, w zależności od potrzeb słuchaczy, wyjaśniane będą zagadnienia związane z wymową, intonacją, akcentem i prozodią.
Poszczególne tematy mogą być poruszane w nieco innej kolejności niż przedstawione powyżej, w zależności od preferencji grupy i nauczyciela, który będzie prowadził zajęcia.
Lista tematów
Poniższa lista stanowi ramy językowe:
- Wpływ języków Bantu i Wolof na język hiszpański w obu Amerykach.
Poniższa lista stanowi ramy kulturowe i historyczne:
-Literatura afro-latynoska
-Afrykańskie bractwa i ich afrykańscy królowie w Ameryce Łacińskiej
-Mulaci w literaturze latynoamerykańskiej
-Wojny o niepodległość
-Tango i jego afrykańskie pochodzenie
-Metysaż i tożsamość latynoamerykańska
-Procesy wybielania i afrykanizacji w Ameryce Łacińskiej
-Religie pochodzenia afrykańskiego w Ameryce Łacińskiej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_w01/K_w04 Do końca kursu studenci powinni znać i rozumieć leksykalne, kulturowe i historyczne aspekty Ameryki Afro-Latynoamerykańskiej oraz sposób, w jaki uzupełniają one europejskie i rodzime korzenie, tworząc tożsamość narodową.
Umiejętności
Ku011. Studenci będą w stanie kontynuować studia i rozumieć dyscypliny, terminologie, teorie i metodologie w ramach studiów afro-latynoskich.
Ku022. Studenci będą w stanie rozpocząć konceptualizację i syntezę złożonych problemów dyscypliny. Będą w stanie samodzielnie rozwijać swoje umiejętności badawcze.
Kompetencje społeczne
K_k04 Student potrafi aktywnie rozumieć i używać słów i kolokwializmów pochodzenia afrykańskiego.
Twórczość kulturalna
S2K_K04 Student potrafi aktywnie uczestniczyć w życiu regionów Ameryki Łacińskiej, w których Afro-Latynoamerykanie stanowią większość.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają profil praktyczny. Ich celem jest przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, zawodowym i kulturalnym w środowiskach, w których używany jest język hiszpański. W strukturze zajęć dominuje rozumienie leksykalne, rozumienie ze słuchu i rozumienie kulturowe. Dyskusje grupowe i wymiana myśli między uczestnikami kursu a nauczycielem mają na celu nie tylko usystematyzowanie rozumienia struktur leksykalnych, gramatycznych i kulturowych, ale także kształtowanie postawy uważnego odbioru. Materiały tekstowe i audiowizualne wykorzystywane na zajęciach stanowią podstawę do rozwijania wszystkich umiejętności językowych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem bogactwa języka i jego różnorodności, co umożliwi studentom rozumienie języka hiszpańskiego w jego najróżniejszych przejawach.
Metody i kryteria oceny
Warunkami zaliczenia kursu są:
- obecność i uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności);
- uzyskanie co najmniej 65% z kursu.
Na ocenę końcową składają się:
4 testy pisemne (20 pkt.) 80%.
obecność i udział w zajęciach (przygotowanie do zajęć) 10%
prace domowe 10%.
W przypadku złej sytuacji epidemiologicznej forma i kryteria zaliczenia kursu mogą ulec zmianie. Na każdym z etapów oceniania poważnie traktowany jest wymóg kształtowania u studentów poziomu świadomości posiadanej wiedzy, a także rozumienia potrzeby ciągłego rozwoju, przy czym oba te elementy zawarte są w efektach kształcenia. W związku z tym wysoko ceniona jest umiejętność korygowania niedoskonałości własnej wypowiedzi, wysiłek włożony w wyrażenie danej treści o wyższym stopniu złożoności oraz umiejętność prowadzenia dialogu.
Literatura
Africanismos en el español de México. Lara, Luis Fernando, Nueva Revista de Filología Hispánica, 2015
Africanismos en el español de Panamá, Jamieson, Martín, Anuario de Lingüística Hispánica, 1992
Aspectos del lenguaje afronegroide en Venezuela. Megenney, William, Iberoamericana, Vervuert, Madrid, 1999
El lenguaje de los negros congos de Panamá y el lumbalú palenquero de Colombia: función sociolingüística de criptolectos afrohispánicos. Lipski, John, América Negra, 1997
Anagó : vocabulario lucumí (el yoruba que se habla en Cuba). Cabrera, Lydia, Linkgua Ediciones, 2014
Africanismos léxicos en la historia lexicográfica de Uruguay: acepciones, usos y etimologías. Álvarez López, Laura & Coll, Magdalena, Revista de Lexicografía, 2022
El Reclutamiento de negros esclavos durante las Guerras de Independencia de independencia. Pita Pico, Roger, Academia colombiana de historia, 2012
Los soldados-esclavos y las Guerras de Independencia en Hispanoamérica, Peter Blanchard & Cecilia Ryder, Guaraguo, 2012
Representación del cuerpo, el género y la «raza» en Vida y muerte de la mulata. Una historia que se repite. Beltrán, Cristina, Universidad de Alicante, 2019
Raza, género y espacio: las mujeres negras y mulatas negocian su lugar en la Habana durante la década de 1830. Mena, Luis, Revista de Estudios Sociales, 2007
La historia negra del tango. Todo tiene su ‘historia negra’, pero de ésta
estamos orgullosos”. Cirio, Pablo, Revista de Historia Bonaerense, 2010
Entre quilombos y conventillos: sociología de la raíz afro del tango. Jofré, Agustín, X Jornadas de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, 2013
Santería Cubana: El Sendero de la noche. Canizares, Raúl, Lasser Press, 2001
Lengua y ritos del Palo Monte Mayombe : dioses cubanos y sus fuentes africanas. Fuentes Guerra, Jesús, Iberoamericana Editorial Vervuert, 2005
El mestizaje en el corazón de la utopía: La raza cósmica entre Aztlán y América Latina. Sánchez Prado, Ignacio, Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 2009
Narrativa e identidad: El mestizaje y su representación historiográfica. Bracho, J, Revista de Estudios Latinoamericanos, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: