Ameryka Łacińska w kontekście procesów globalizacyjnych: kultura, religia, polityka i gospodarka 3305-ALKG-SEM-MGR
Celem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studentów do napisania pracy dyplomowej, z uwzględnieniem wymogów przewidzianych na poziomie studiów II stopnia. Oznacza to w szczególności zaznajomienie uczestników seminarium z następującymi kwestami: aspektami merytorycznymi w tym głównymi typami źródeł i narzędzi badawczych, aspektami formalnymi w tym redakcyjnymi, i metodologicznymi.
Obszarem zainteresowań badawczych uczestników seminarium są współczesne problemy kulturowe jak i społeczno-polityczne Ameryki Łacińskie,j w kontekście historycznym i światowym.
Przedmiot obejmuje:
- identyfikację i analizę problemu badawczego,
- zaznajomienie się i zastosowanie metod i technik niezbędnych do przeprowadzenia badań w wybranym zakresie tematycznym,
- przygotowanie pracy magisterskiej pod kierunkiem promotora.
W efekcie student zostanie przygotowany do prowadzenia badań i debaty naukowej z zakresu studiów latynoamerykańskich.
Jednocześnie w trakcie zajęć projekty badawcze poddane będą:
- dyskusji w grupie
- konsultacjom dotyczącym planu pracy i opracowania poszczególnych rozdziałów pracy.
Cechy seminarium:
1. Interdyscyplinarność
- Projekty badawcze będą łączyć metody z różnych dyscyplin, co pozwoli na bardziej kompleksowe podejście do badanych zagadnień.
- Analiza będzie koncentrować się na problemach i zagadnieniach na styku różnych dyscyplin i obszarów nauk, dotyczących kwestii religii i kultury, gospodarki i polityki
2. Perspektywa historyczna
- Uwzględnienie perspektywy historycznej jest kluczowe, ponieważ proces globalizacji jest ściśle związany z modernizacją.
- Modernizacja przyniosła zmiany w gospodarce, polityce, religii i kulturze, co będzie przedmiotem analizy.
3. Adresaci seminarium
- Seminarium jest skierowane do osób o szerokich zainteresowaniach, zarówno z obszaru nauk społecznych, jak i humanistycznych.
- Idealne dla studentów, którzy chcą zgłębiać tematy na styku różnych dziedzin i poszerzać swoje horyzonty badawcze.
W pierwszym i drugim semestrze zajęć osoby uczestniczące doskonalą warsztat, którego nauczyły się w toku dedykowanego proseminarium. Poznają kluczowe teorie dotyczące globalizacji, wypracowane głównie w obrębie wiodących dyscyplin seminarium (nauki o polityce; nauki o kulturze i religii) i odpowiadające problemom badawczym, których dotyczyć będą ich prace.
Tematyka zajęć będzie skupiała się także na konkretnych wyzwaniach metodologicznych związanych z problematyką poszczególnych prac: po omówieniu ogólnych zasad projektowania badania naukowego i jego realizacji na wszystkich etapach, przedstawione zostaną konkretne strategie metodologiczne oraz metody i narzędzia badawcze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym [K_W01]
- zjawiska naukowe i kulturalne w hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Łacińskiej, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi i społecznymi [K_W04]
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych [K_W05]
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej [K_W03]
Umiejętności: Absolwent potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych w hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Łacińskiej, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych [K_U01]
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej [K_U03]
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role [K_K01]
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju [K_K03]
Kryteria oceniania
Stosowana jest metoda relatywna i absolutna.
Kryteria brane pod uwagę przy ocenie to:
- obecność na zajęciach (dopuszczane 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
- aktywność w trakcie zajęć
- postępy w tworzeniu pracy dyplomowej (I semestr określenie problemu badawczego i poznanie literatury tematu, II semestr konstrukcja pracy wraz z wyznaczeniem celów, hipotezy i metod badawczych, kolejne semestry wiążą się z analizą wybranego tematu i pisaniem pracy dyplomowej)
Zaliczenie ostatniego semestru seminarium uzależnione jest od oddania promotorowi ostatecznej wersji pracy dyplomowej.
Literatura
Andrzejczyk, A. (2023). Interdyscyplinarne badania naukowe w procesie kreowania wiedzy. Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku. Dostępne na: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/16270/1/A_Andrzejczyk_Interdyscyplinarne_badania_naukowe.pdf
Babbie, E. (2006) Badania społeczne w praktyce, Warszawa
Berger P. L., Luckmann T. (1995) Modernity, Pluralism and the Crisis of Meaning. The Orientation of Modern Man. Gütersloh, Bertelsman Foundation Publishers.
Clifford, J. (1999) Itinerarios transculturales. Barcelona. Gedisa.
Culture in the communication age (2001) edited by James Lull. London, Routledge.
Dembicz, A. (2006) Filozofia poznawania Ameryki, Warszawa: CESLA Uniwersytet Warszawski, Warszawa
Denzin Norman K., Yvonna S. Lincoln (coords.) Manual SAGE de investigación cualitativa. Vol. I – V.
Denzin Norman K., Yvonna S. Lincoln (2017) The SAGE Handbook of Qualitative Research, SAGE Publications, Inc.
Deves Valdes E. (2004) El pensamiento latinoamericano en el siglo XX. Entre la modernización y la identidad, Buenos Aires: Biblios.
Eco, U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową.Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Hannerz, U. (1996) Transnational Connections: Culture, People, Places. London and New York, Routledge.
(2002). Flows, Boundaries and Hybrids: Keywords in Transnational Anthropology. Oxford, Oxford University Press.
Friedman, J. (1994) Cultural Identity and Global Process. London: Sage.
Lipovetsky, G. (2008) Los tiempos hipermodernos. Barcelona, Anagrama.
Ritzzer, G. (2007) The Globalization of Nothing. SAIS Review of International Affairs. DOI: 10.1353/sais.2003.0053
Robertson, R. (1992) Globalization: social theory and global culture. London ; Newbury Park ; New Delhi, SAGE Publications.
The social life of things: commodities in cultural perspective (2017) edited by Arjun Appadurai, Cambridge: Cambridge University Press.
Sztumski J. (2005) Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice
Transnational Transcendence. Essays on Religion and Globalization (2009) edited by Thomas Csordas. University of California Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: