Arcydzieła literatury hiszpańskiej cz. 1 3305-ALH1-2U
Zajęcia dotyczą najwybitniejszych dzieł hiszpańskiej literatury.
Wykładowca przedstawi tło literackie i kulturowe omawianych pozycji. Ilość czasu, jaki poświęcony zostanie na lekturę tekstów przygotowujących do zajęć zależy w dużej mierze od poziomu języka studentów w grupie. Lektury omawiane będą w porządku chronologicznym.
Główne tematy:
1. Kluczowe postaci hiszpańskiego Średniowiecza i wczesnego Odrodzenia. "Pieśń o Cydzie", "Celestyna" i "Łazik z Tormesu". Analiza krótkich i reprezentatywnych fragmentów tych dzieł. Przybliżenie studentom wagi tych dzieł i ich rozwiązań stylistycznych oraz cech gatunkowych dla rozwoju literatury w Hiszpanii i poza nią (Estebanillo González y hiszpańska wizja Polski za panowania Władysława IV; romans rycerski i jego literackie kontynuacje, ponowoczesny włóczęga-oszust w powieściach Eduardo Mendozy, itd.). Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: jaka jest rola archetypowych postaci Cyda, Celestyny i Łazika dla kultury - a zwłaszcza folkloru - w Hiszpanii?
2. Poezja renesansowa i barokowa. Analiza reprezentatywnych wierszy następujących twórców: Jorge Manrique (lektura komparatystyczna z trenami Jana Kochanowskiego), Jan od Krzyża ("Ciemna noc duszy", mistycyzm hiszpański i europejski), Luis de Góngora (bogactwo baroku) i Francisco de Quevedo (dialog z gongoryzmem).
3. Don Kichot Cervantesa. Analiza wybranych fragmentów. Narodziny nowożytnego gatunku powieściowego: autotematyzm, narracyjność, linearność opowiadania i jej warianty, itd. Recepcja powieści Cervantesa w Polsce i Europie.
4. Teatr barokowy I. Ogólna charakterystyka. Analiza dramatu "Życie snem" Calderóna de la Barca. Popularność tego utworu w Polsce. Analiza fragmentów inscenizacji w reżyserii Kuby Kowalskiego (Teatr Wybrzeże, Gdańsk).
5. Teatr barokowy II. Analiza dramatu "Książę niezłomny" Calderóna de la Barca. Warsztat tłumaczeniowy: wersja hiszpańska i jej tłumaczenie Juliusza Słowackiego. Związki hiszpańskiego baroku z polskim romantyzmem.
6. Mit Don Juana. Analiza dramatu "Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość" Tirso de Molina. Inne dzieła literatury hiszpańskiej i europejskiej oparte na micie Don Juana ("Don Juan" Moliera, "Don Juan" Byrona, "Don Juan Tenorio" Zorilli, etc.).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci zaznajamiają się z podstawowymi wiadomościami o najważniejszych dziełach literackich hiszpańskiego Średniowiecza, Renesansu i Baroku. Poznają źródła literackie takich mitów kultury hiszpańskiej jak Cyd, Celestyna, Łazik i Don Kichot.
Studenci uczą się:
- analizować treść dzieła literackiego z zastosowaniem wcześniej nabytej wiedzy,
- zastosować w analizie i interpretacji tekstu literackiego posiadane wiadomości teoretyczne,
- wskazać w tekście literackim lub w jego reprezentatywnym fragmencie cechy charakterystyczne dla danego okresu, gatunku i konkretnego dzieła,
- dostrzegać powiązanie tematyki dzieła literackiego z kontekstem kulturowym epoki,
- dostrzegać oryginalne cechy w dziełach uznanych za wybitne.
Ponadto studenci uczą się:
- uważnie i aktywnie słuchać innych wypowiadających się w języku hiszpańskim na temat literatury,
- rozumieć zadawane im po hiszpańsku merytoryczne pytania i polecenia,
- formułować w sposób zrozumiały, po hiszpańsku, swoje pytania,
- formułować w sposób zrozumiały, po hiszpańsku, swoją interpretację,
- śledzić ze zrozumieniem tok myślenia partnerów komunikacji,
- selekcjonować i porządkować informacje uzyskane w procesie porozumiewania się,
- systematyzować i oceniać krytycznie poznawane treści.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- aktywny udział w dyskusjach na temat analizowanych tekstów teoretycznych i literackich,
- przygotowanie krótkiego referatu na temat związany z omawianymi tekstami (10 minut),
- napisanie krótkiego eseju (2 strony) przygotowanego jako praca domowa, w którym student zastosuje do analizy wybranego fragmentu tekstu literackiego narzędzia zaprezentowane i omówione na zajęciach.
Literatura
1. "Pieśń o Cydzie" (fragment)
2. Fernando Rojas: "Celestyna" (fragment)
3. "Żywot Łazika z Tormesu" (fragment)
4. Św. Jan od Krzyża, Jorge Manique, Luis de Góngora, Francisco de Quevedo (wybór poezji)
5. Miguel de Cervantes: "Don Kichot" (fragmenty)
6. Calderón de la Barca: "Życie snem"
7. Calderón de la Barca: "Książę niezłomny"
8. Tirso de Molina: "Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: