Ameryka Łacińska na globalnej szachownicy: Relacje Północ-Południe i ich wyzwania 3305-ALGS-01
Celem kursu jest analiza miejsca Ameryki Łacińskiej w globalnym systemie stosunków międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem relacji Północ–Południe. Zajęcia podejmują refleksję nad historycznymi i współczesnymi uwarunkowaniami tych relacji, ich wpływem na kształtowanie się polityki zagranicznej państw regionu, a także nad konsekwencjami globalizacji dla społeczeństw i gospodarek latynoamerykańskich. Szczególna uwaga zostanie poświęcona dynamice relacji z USA, Unią Europejską, Chinami i innymi aktorami globalnymi. Uczestnicy kursu zapoznają się z podstawowymi pojęciami i teoriami stosunków międzynarodowych, jak również z kluczowymi procesami politycznymi, społecznymi i ekonomicznymi determinującymi pozycję Ameryki Łacińskiej w świecie.
Przykładowa tematyka zajęć (15 spotkań):
Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych i relacji Północ–Południe
Systematyka teorii stosunków międzynarodowych
Założenia neorealizmu, neoliberalizmu, strukturalizmu (neomarksizmu), postkolonializmu i relacji centrum-peryferie w kontekście Ameryki Łacińskiej i relacji Północ–Południe
Geopolityka w Ameryce Łacińskiej
Identyfikacja problemów Ameryce Łacińskiej
Wzrost chińskiego wpływu w Ameryce Łacińskiej. Stosunki Południe-Południe
Relacje Ameryki Łacińskiej z Europą: współpraca i napięcia
Integracja regionalna w Ameryce Łacińskiej: MERCOSUR, ALBA i inne organizacje
Stosunki międzynarodowe Brazylii – rola regionalnego lidera
Polityka zagraniczna Argentyny, Chile i Meksyku: różnorodność podejść w regionie
Ameryka Łacińska a zmiany klimatyczne: polityki i wyzwania międzynarodowe
Bezpieczeństwo w Ameryce Łacińskiej: zagrożenia i współpraca międzynarodowa
Rola Ameryki Łacińskiej w organizacjach międzynarodowych: m.in.ONZ, OEA, G20
Analiza miejsca Ameryki Łacińskiej i Karaibów w gospodarce światowej w kontekście “władzy strukturalnej” Susan Strange
Ruchy społeczne i opór wobec hegemonii globalnej
Przyszłość stosunków międzynarodowych w Ameryce Łacińskiej: perspektywy i wyzwania
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W11 – ma uporządkowaną wiedzę na temat pozycji Ameryki Łacińskiej w globalnym systemie stosunków międzynarodowych, w tym uwarunkowań historycznych i współczesnych relacji Północ–Południe
K_W12 – zna podstawowe teorie stosunków międzynarodowych (np. realizm, strukturalizm, postkolonializm) i potrafi zastosować je w analizie sytuacji Ameryki Łacińskiej
K_W13 – rozumie znaczenie procesów globalizacji, geopolityki i współpracy regionalnej dla sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej Ameryki Łacińskiej
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U11 – analizować podstawowe problemy i zjawiska społeczne, polityczne i ekonomiczne w Ameryce Łacińskiej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu stosunków międzynarodowych i hispanistyki
K_U12 – samodzielnie zdobywać i selekcjonować informacje z różnych źródeł (naukowych, prasowych, instytucjonalnych) dotyczące sytuacji w Ameryce Łacińskiej oraz formułować logiczne wnioski
K_U13 – przygotować i zaprezentować w języku hiszpańskim ustną lub pisemną analizę zagadnień dotyczących relacji międzynarodowych w kontekście Ameryki Łacińskiej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K05 – krytycznego myślenia o procesach globalnych i regionalnych, w tym oceny relacji asymetrycznych między państwami Globalnej Północy i Południa
K_K06 – aktywnego uczestnictwa w dyskusji o wyzwaniach współczesnej Ameryki Łacińskiej i jej relacjach międzynarodowych z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia
K_K07 – wykazywania postawy otwartości i zainteresowania sprawami globalnymi, zwłaszcza dotyczącymi Ameryki Łacińskiej, z uwzględnieniem aspektów międzykulturowych
Kryteria oceniania
metody: Wykład interaktywny, studium przypadków, analiza dokumentów źródłowych i artykułów naukowych, praca w grupach, dyskusje moderowane, projekty indywidualne i zespołowe, prezentacje ustne studentów
Ocenie podlega przedstawienie prezentacji (40%), aktywność (20%), oraz udział w końcowym zaliczeniu-projekt (40%).
Obecność obowiązkowa, dopuszcza się 2 nieobecności nieusprawiedliwione.
Wytyczne nt. korzystania z narzędzi Sztucznej Inteligencji: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf
Literatura
Czaputowicz, J. (2022). Teorie stosunków międzynarodowych. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Katz, C. (2024). América Latina en la encrucijada global. Buenos Aires. Batalla de Ideas.
Sanahuja, J. A., & Rodríguez Díaz, J. D. (2024). La Unión Europea y América Latina en el interregno: Límites y retos de una asociación necesaria. “Development Cooperation Review”. Retrieved from https://www.academia.edu/126487412/La_Uni%C3%B3n_Europea_y_Am%C3%A9rica_Latina_en_el_interregno_l%C3%ADmites_y_retos_de_una_asociaci%C3%B3n_necesaria
Hirst, Mónica; Russell, Roberto; Sanjuan, Ana María y Tokatlian, Juan Gabriel. «América Latina y el Sur Global en tiempos sin hegemonías». Revista CIDOB d’Afers Internacionals, n.º 136 (abril de 2024), p. 133-156. DOI: doi.org/10.24241/rcai.2024.136.1.133
Solarz, M. W. (2012). Północ-Południe : anatomia globalnego podziału świata. Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: