Antropologia kultury iberyjskiej i iberoamerykańskiej 3305-AKII-11W
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami teoretycznymi i perspektywami analityczno-interpretacyjnymi z zakresu antropologii kultury oraz rozwijanie umiejętności ich praktycznego zastosowania w analizie zjawisk kulturowych Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej.
Materiał dydaktyczny uporządkowany jest tematycznie (nie chronologicznie) w celu przedstawienia studentom pojęć analitycznych i perspektyw badawczych w szeroki sposób i tym samym dostarczenie narzędzi do samodzielnej analizy różnorodnych zjawisk społeczno-kulturowych współczesnego świata. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczną lekturę tekstów i odkrywanie możliwości i ograniczeń jakie implikuje stosowanie konkretnych teorii w opisie kulturowej rzeczywistości. Lektura wybranych fragmentów tekstów będzie wzbogacona dodatkowymi materiałami wizualnymi i audiowizualnymi, które będą punktem wyjścia do dyskusji i pogłębionej refleksji na temat omawianych zagadnień.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w stopniu podstawowym terminologię oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną z zakresu wybranych obszarów nauk o kulturze i religii, właściwe dla studiów iberystycznych ze szczególnym uwzględnieniem antropologii symbolicznej, antropologii widowisk i antropologii słowa (m.in. pojęcia czasu, przestrzeni, mitu, oralności, liminalności, gry); podstawowe zagadnienia kulturoznawstwa krajów hiszpańskojęzycznych (K_W01; K_W03).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty teoretyczne o tematyce antropologicznej; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia na tematy związane z problematyką nauk o kulturze i religii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów i umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z użyciem podstawowej terminologii i metod właściwych naukom o kulturze i religii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, encyklopedii, źródeł audio-wizualnych, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych naukom o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych; posługiwać się w stopniu podstawowym wybranymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o kulturze i religii (ze szczególnym uwzględnieniem antropologii symbolicznej, antropologii widowisk i antropologii słowa) (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- aktywny udział studenta w zajęciach, poprzez uczestniczenie w omawianiu tekstów teoretycznych i praktycznym zastosowaniu zawartych w nich koncepcji do analizy i interpretacji konkretnych zjawisk kulturowych, w tym przygotowanie prezentacji zawierającej przykład zastosowania jednej z omawianych koncepcji (50% oceny końcowej);
- egzamin ustny sprawdzający znajomość pojęć i perspektyw badawczych z omawianych na zajęciach tekstów (50% oceny końcowej).
Aktywność na zajęciach ma formę ewaluacji ciągłej z wykorzystaniem skali Likerta (punkty od 0 do 3 przyznawane po każdych zajęciach).
Egzamin ustny składa się z 3 pytań, losowanych przez osobę studiującą z ogólnej puli pytań.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Za każdą kolejną nieobecność nieusprawiedliwioną ocena końcowa zostanie obniżona o pół stopnia. Dwa razy w semestrze można zaliczyć materiał z zajęć w trakcie dyżuru celem anulowania nieobecności.
Literatura
Burszta, W. Antropologia kultury. Tematy, Teorie, interpretacje. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ska. 1998.
Dudzik W. Kanabrodzki M. Kolankiewicz L. Chałupnik A. (red.) Antropologia widowisk zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. WUW. 2005.
Godlewski, G., Mencwel, A., Sulima, R. (red.) Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa, WUW. 2004.
Godlewski, G., Kolankiewicz, L., Mencwel, A., Pęczak, M. (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. 2001.
Kempny, M., Nowicka E. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa. PWN. 2006.
Nowicka, E., Głowacka-Grajper, M. (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Warszawa. Wyd. Nauk. PWN. 2007.
Szpakowska, M. (red) Antropologia ciała Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa. WUW. 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: