Adaptacje filmowe prozy hispanoamerykańskiej/ Adaptaciones cinematograficas de la prosa hispanoamericana 3305-AF-PSEM
1. Literatura i film: jedna fabuła, dwa języki. Pojęcie opowiadania. Język literacki i elementy opowiadania; kategorie czasu, modalności i głosu. Język filmowy: plany, ujęcia, sekwencje, montaż; techniki czasowe i przestrzenne.
Lektura: Jorge Luis Borges, "Hombre de la esquina rosada"
Film: Hombre de la esquina rosada René Mugica (Argentyna, 1962)
2. Kategorie autora, narratora i bohatera w tekście literackim i filmowym.
Lektura: Jorge Luis Borges, "Historia de Rosendo Juárez"
Film: La otra historia de Rosendo Juárez Gerarda Very (Hiszpania, 1990)
3. Od utworu literackiego do filmowego: dwa sposoby obrazowania. Figury i tropy opowieści literackiej i filmowej.
Lectura: Julio Cortázar, "Las babas del diablo"
Film: Blow-up Michelangela Antonioniego (Włochy-Wielka Brytania, 1967)
4. Formy opisu w utworze literackim i filmowym. Konfiguracja przestrzeni. "Efekt realności" i jego negacja - w literaturze i filmie.
Lektura: José Donoso, El lugar sin límites
Film: El lugar sin límites Artura Ripsteina (Meksyk, 1977)
5. Punkt widzenia i fokalizacja. Czas narracji. Montaż i kategoria czasu. Narracja subiektywna, oniryczna, poetycka.
Lektura: Gabriel García Márquez, El coronel no tiene quien le escriba
Film: El coronel no tiene quien le escriba Artura Ripsteina (Meksyk-Hiszpania-Francja, 1998)
6. Estetyka realizmu magicznego w literaturze i filmie.
Lektura: Gabriel García Márquez, La increíble y triste historia de la cándida Eréndira y su abuela desalmada
Film: Eréndira Ruya Guerry (Francja-Meksyk-Niemcy, 1983).
Twórczość filmowa Eliseo Subieli.
7. Prawda jako problem poetyki opowiadania literackiego i filmowego. "Testimonio" (granice między fikcją i dziennikarstwem) i jego ekranizacja (granice między filmem fabularnym i dokumentalnym)
Lektura: Rodolfo Walsh, Operación masacre
Operación masacre Jorge Cedróna (Argentyna 1972)
8. Problematyka społeczna w literaturze i kinie latynoamerykańskim. Sposób obrazowania problemu "dzieci ulicy".
Lektura: Fernando Vallejo, La virgen de los sicarios
La virgen de los sicarios Barbeta Schroedera (Francja-Kolumbia-Hiszpania 2000)
9. Techniki filmowe w utworze literackim. Dlaczego trudno jest zekranizować utwór, dla którego znamienne jest zastosowanie tego typu technik?
Lektura: Manuel Puig, El beso de la mujer ara?a
Film: El beso de la mujer ara?a Héctora Babenco (USA-Brazylia, 1985)
Rodzaj przedmiotu
Literatura
BORDWELL, D.: La narración en el cine de ficción, Paidós, Barcelona 1996 (1985)
CARMONA, R.: Cómo se comenta un texto fílmico, Cátedra, Madrid 1996.
COHEN, K.: Film and Fiction. The Dymanics of Exchange, Yale Univ. Press, New Haven 1979
CHATMAN, S.: Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine, Taurus, Madrid 1990 (1990)
FELL, J.: El film y la tradición narrativa, Ed. Tres Tiempos, Buenos Aires 1977 (Oklahoma 1974)
GARDIES, A.: Le récit filmique, Hachette, París 1993
GAUDREAULT, A.: Du litteraire au filmique, Klincksieck, París 1988
GAUDREAULT, A. JOST, F.(1990): El relato cinematográfico. Cine y narratología. Paidós, Barcelona, 1995 (1990)
GIMFERRER, P.: Cine y literatura, Planeta, Barcelona 1985
JOST, F.: L´oeil caméra. Entre film et roman, Presses Universitaires, Lyon 1987
MacCabe, C.: Theoretical essays : film, linguistics, literature, Manchester University Press, Manchester 1985
PLISIECKI, J.: Film i sztuki tradycyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, Lublin 1999
SÁNCHEZ NORIEGA, J.L.: De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación, Paidós, Barcelona 2000
VANOYE, F.. Récit écrit, récit filmique, Nathan, París 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: