Łacina 3305-ŁAC11
I. W trakcie ćwiczeń student zdobywa znajomość fleksji i składni łacińskiej oraz podstawowego słownictwa potrzebnego do dalszych studiów lingwistycznych, a także poszerza swoją wiedzę o historii i kulturze starożytnej Grecji i Rzymu.
II. Materiał gramatyczny przewidziany do realizacji:
Kolejność omawianych zagadnień ustala osoba prowadząca ćwiczenia. Wprowadzanie tematów gramatycznych jest zawsze połączone z lekturą tekstów.
(I semestr 30 godzin)
1. Historia języka. Wymowa. Akcentowanie. (2)
2. Czasy: praesens (ind., imperat., inf. act. et pass.), futurum I (ind. act. et pass.), imperfectum (ind. act. et pass.) koniugacji I?IV. Czasownik sum. Złożenia z sum. (8)
3. Deklinacje I - III rzeczowników i przymiotników. Participium praesentis act. (8)
4. Zaimki?cz. I /osobowe, dzierżawcze, pytający i zwrotny/(1)
5. Accusativus duplex. Accusativus cum infinitivo. (2)
6. Funkcje przypadków cz. I /m. in. dat. possessoris, abl. auctoris, rei efficientis, temporis, modi, causae, loci/. (2)
Pozostałe godziny przewidziane są na lekturę tekstów, ćwiczenia uzupełniające, powtórzenia i sprawdziany.
(II semestr ? 30 godzin)
1. Czasy: perfectum (ind., inf. act. et pass., part.), plusquamperfectum (ind. act. et pass.), futurum II (ind. act. et pass.). Supinum. Participium perfecti passivi. Infinitivus perfecti i futuri activi i passivi. (6)
2. Deklinacja IV i V. (2)
3. Stopniowanie przymiotników regularne, nieregularne i opisowe (4)
4. Przysłówki ? tworzenie i stopniowanie. (2)
5. Verba deponentia. (2)
6. Zaimki ? kontynuacja. (2)
7. Acusativus cum infinitivo ? kontynuacja. (2)
8..Funkcje przypadków ? cz. II /m. in. gen. partitivus, abl. qualitatis, abl. comparationis, gen. qualitatis, składnia nazw miast/. (2)
9. Gerundium i gerundivum (2)
10.Coniunctivus i consecutio temporum - (2)
Pozostałe godziny przewidziane są na powtórzenia i sprawdziany.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zaliczenie przedmiotu zapewnia studentowi znajomość języka w stopniu umożliwiającym zrozumienie tekstów źródłowych w trakcie ćwiczeń z historii średniowiecznej i nowożytnej, udział w translatoriach specjalistycznych oraz samodzielną lekturę źródeł podczas dalszej pracy naukowej.
Kryteria oceniania
IV. Przy ocenie pracy studenta będą brane pod uwagę: frekwencja
(student ma prawo do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych) oraz systematyczne przygotowywanie się do zajęć i aktywność na nich, a przede wszystkim zaliczenie wszystkich prac pisemnych.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Podręcznik (skrypt) wybrany przez prowadzącego zajęcia.
2. Mały słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty, Warszawa 2003 lub Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki, Warszawa 1990.
3. Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1978.
Uzupełniająca:
1. Podręczniki:
Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J., Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1978.
Salamonowicz-Górska I., Ćwiczenia z języka łacińskiego, Warszawa 2000.
2. Gramatyki:
Baron A., Repertorium języka łacińskiego, Kraków 2006.
3. Słowniki:
Mały słownik polsko? łaciński, red. nauk. L. Winniczuk, Warszawa 1994.
Słownik łacińsko?polski, red. nauk. J. Korpanty, t. 1, Warszawa 2001, t. 2, Warszawa 2003.
4. Pomocnicza:
Battistini M., Symbole i alegorie. Leksykon, tłum K. Dyjas, Warszawa 2005.
"Słownik pisarzy antycznych", red. A. Świderkówna, Warszawa 1982
Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1993.
Korolko M., Słownik kultury śródziemnomorskiej w Polsce, Warszawa 2004.
Kumaniecki K., Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977.
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, Warszawa 1983.
Jędraszko Cz., Łacina na co dzień Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: