Konwersatorium kierunkowe - Różne oblicza semantyki 3304-SFK-3KKSML-7K
Tematem zajęć są różne oblicza semantyki począwszy od pojawienia się samego terminu (Bréal M., 1883) po współczesne nurty w semantyce XXI wieku.
Program konwersatorium:
- Krótka historia semantyki oraz przypomnienie podstawowych definicji (semantyka, znaczenie, denotacja, konotacja, trójkąt semiologiczny itp.)
- Leksykologia i leksykografia. Rodzaje słowników. Definicje słownikowe a znaczenie.
- Semantyka strukturalna : Analiza składnikowa (semiczna) B. Pottier (1963,1974)
- Semantyka składnikowa (komponencjalna) w językoznawstwie amerykańskim koncepcja znaczników semantycznych Katza i Fodora (1963)
- Semantyka interpretatywna F. Rastiera (1987)
- Teoria pól semantycznych (tworzenie systemów łączenia jednostek leksykalnych) wzbogacona o teorię składnikową znaczeń (G. Mounin (1965, 1972)
- Rodzaje pól semantycznych (J. Picoche (1977) : champ sémasiologique, champ onomasiologique, champ notionnel –champ générique, champ associatif ou « champ contextuel »
- Model sens <-> tekst (1974) I. Melczuk, J. Apresjan, A. Zolkovski – funkcje leksykalne (parametry), system parafrazowania oraz Słownik objaśniająco- kombinatoryczny (DEC)
- Eksplikacja znaczeń w terminach prostych - indefinibilia i Lingua mentalis (1980) Anny Wierzbickiej
- Semantyka w perspektywie kognitywnej teorii języka (Putnam, Rosch, Langacker, Kleiber),
- Aktualne kierunki badań semantycznych, np. kwantyfikacja, intensyfikacja, intensywność, którym poświęcono ostatnio w całości kilka numerów periodyków językoznawczych do wyboru : Travaux linguistiques du Cerlico (2004/17, 2005/18),Travaux de linguistique (2007/54, 2007/55) oraz Langue Française 177(2013/1)
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu tego programu student powinien posiadać :
- umiejętność posługiwania się terminologią naukową właściwą dla semantyki,
- umiejętność wybrania i zastosowania odpowiednich hipotez badawczych semantyki do analizy wybranego korpusu ,
- umiejętność przeprowadzenia krytycznej analizy poznanych hipotez badawczych,
- umiejętność stawiania problemów badawczych,
- umiejętność przygotowywania wystąpień o charakterze naukowym,
-umiejętność przygotowania różnorodnych prac pisemnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na stopień. Odbywa się na podstawie dwóch krótkich samodzielnych prac pisemnych, a także przygotowanej w zespole krótkiej prezentacji jednego z zaproponowanych tematów.
Literatura
Podstawowa bibliografia
Christian Baylon, Paul Fabre (1978) La sémantique, ch. XXVII pp. 227- 229 , ch. X pp. 82-89
Danièle Dubois (1991 ) Sémantique et cognition , Ed. du CNRS, Paris, pp. 30-50
Jean Goes (1991) L’adjectif. Entre nom et verbe, Duculot, Paris, pp. 36-41
Marie-Françoise Mortureux (2006) La lexicologie. Entre langue et discours, Armond Colin , pp. 19-58
Mel’čuk I. (1988) « Paraphrase et lexique dans la théorie linguistique. Sens-Texte », in : Lexique et paraphrase, Lexique 6, Presses Universitaires de Lille, 13-54.
Georges Mounin (1972) Clef pour la sémantique, pp. 130-161
Vincent Nyckees (1998) La sémantique, pp. 11-16
Jacqueline Picoche (1977) Précis de lexicologie française, ch. IV Les champs lexicaux sémantiques, pp. 66 – 69 et 89 – 111
François Rastier (1984) « Ah ! Tonnerre ! Quel trou dans la blanquette ! » in : Langue française 61, pp. 27-53
François Rastier (1987) Sémantique interprétative, Paris, PUF.
Christian Tourantier (2000) La sémantique, Cursus, Armand Colin, Paris, pp. 8-36
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: