Seminarium magisterskie - Różnojęzyczność i różnokulturowość we współczesnej glottodydaktyce - I rok 3304-3RRG-7S/1
Przedmiotem analizy będą między innymi następujące zagadnienia:
• psycholingwistyczne aspekty rozwoju różnojęzyczności (w tym dwujęzyczności), np. słownik umysłowy osoby dwu i trójjęzycznej, zjawisko transferu pomiędzy językami, wpływ rozwijania wrażliwości językowej na proces używania i uczenia się języka, wpływ różnojęzyczności na rozwój kompetencji ogólnych).
• socjolingwistyczne i społeczne uwarunkowania rozwoju kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej (różnojęzyczność a wielojęzyczność),
• wymiar interkulturowy w ramach posługiwania się kompetencją różnojęzyczną i różnokulturową,
• polityka językowa Rady Europy (ESOKJ, programy uwrażliwiające na potrzebę rozwijania różnojęzyczności i różnokulturowości),
• postulat różnojęzyczności a edukacja szkolna w Polsce i w Europie,
• ewaluacja kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej,
• zagadnienia związane z metodologią badań glottodydaktycznych: definiowanie obszaru badawczego, formułowanie problemu badawczego, celowość/brak celowości i zasady formułowania hipotezy badawczej, określanie zmiennych i ich wskaźników, świadomość istnienia i określanie roli zmiennych pośredniczących (interweniujących), zasady dotyczące stosowania różnych metod i technik badawczych (obserwacja, wywiad, ankieta, socjometria).
Szczegółowa tematyka zajęć będzie również uzależniona od naukowych zainteresowań magistrantów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu I roku seminarium magistranci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne.
Część merytoryczna
Student:
• zna specyfikę wybranych zagadnień psycholingwistycznych, socjolingwistycznych i kulturowych, które wpływają na naukę języków obcych,
• rozumie uwarunkowania polityki promowania różnojęzyczności i różnokulturowości przez Radę Europy,
• bierze czynny udział w dyskusji na temat zagadnień związanych z różnojęzycznością i różnokulturowością,
• zna założenia i specyfikę nauczania dwujęzycznego w Polsce i w wybranych krajach europejskich,
• dostrzega oraz formułuje problemy psycholingwistyczne, socjolingwistyczne i kulturowe związane z przebiegiem procesu dydaktycznego.
Część badawcza
Student:
• zna podstawową terminologię z zakresu metodologii badań glottodydaktycznych,
• zna podstawowe metody i techniki badawcze stosowane w glottodydaktyce,
• potrafi określić zalety i ograniczenia wybranych metod i narzędzi badawczych (podejście jakościowe i ilościowe),
• potrafi zaplanować prosty proces badawczy,
• potrafi definiować obszar badawczy, formułować problem badawczy oraz – jeśli jest to konieczne – postawić hipotezę badawczą oraz dokonać wyboru tematu pracy magisterskiej,
• w prowadzonym badaniu potrafi określić zmienne i ich wskaźniki, a także uwzględnić
oddziaływanie wybranych zmiennych pośredniczących,
• potrafi opracować bibliografię do pracy magisterskiej,
• potrafi dokonać analizy zebranych danych, opisać je oraz zinterpretować,
• rozumie konieczność rzetelności, trafności i obiektywności badań,
• jest świadomy etycznego wymiaru badań.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu, przedstawienie konspektu oraz wstępnej bibliografii do pracy magisterskiej w drugim semestrze (część merytoryczna i badawcza).
Literatura
Cadre Européen Commun de référence pour les langues, Strasbourg : Conseil de l'Europe, 2001.
Coste D., Moore D. et Zarate G., Compétence plurilingue et pluriculturelle, Division des Politiques linguistiques, Strasbourg, (1997/2009). www.coe.int/lang/fr
Cuq J.P., Gruca I., Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Grenoble : PUG, 2003.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009
Widła H., L’acquisition du français – langue troisième. Problèmes méthodologiques et implications pratiques, Katowice :Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań glottodydaktycznych, Avalon, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: