Wykład monograficzny : Od znaczenia leksykalnego do znaczenia społecznego 3304-2DXW-WM-ZLZS
Teza semantyki dyskursywnej o dynamicznym i wielowymiarowym aspekcie znaczenia słów oznacza, że ich znaczenie nie jest stałe i niezmienne, ograniczające się jedynie do tego, które jest zarejestrowane w słownikach. Można zaobserwować, że podlega ono ciągłej aktualizacji w kontekście w wyniku intencjonalnego używania jednostek języka przez różnych aktorów społecznych. W wyniku tego procesu znaczenie słów odzwierciedla pewną reprezentację społeczną często niosąc ze sobą ładunek emocjonalny i wartościujący.
Wszystkie te problemy zostaną zilustrowane na konkretnych dyskursach: prasowym, politycznym, ekologicznym itp. oraz na wypowiedziach zwykłych użytkowników m.in. w mediach społecznościowych.
W cyklu 2023Z:
Teza semantyki dyskursywnej o dynamicznym i wielowymiarowym aspekcie znaczenia słów oznacza, że ich znaczenie nie jest stałe i niezmienne, ograniczające się jedynie do tego, które jest zarejestrowane w słownikach. Można zaobserwować, że podlega ono ciągłej aktualizacji w kontekście w wyniku intencjonalnego używania jednostek języka przez różnych aktorów społecznych. W wyniku tego procesu znaczenie słów odzwierciedla pewną reprezentację społeczną często niosąc ze sobą ładunek emocjonalny i wartościujący. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza [student zna i rozumie]
K_W02: w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa francuskiego
K_W07 : w zaawansowanym stopniu funkcje języka w złożonych sytuacjach komunikacji społecznej
K_W09 : w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji tekstów
Umiejętności [student potrafi]
K_U03 : analizować i interpretować różnego rodzaju użycia słów w dyskursie stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze.
K_U04 : przedstawiać własne poglądy odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych oraz argumentować przyjęty punkt widzenia.
K_U012 : stosować zaawansowana wiedzę z zakresu analizy użycia języka
Kompetencje
K_K01 : krytyczna ocena własnej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja efektów uczenia : egzamin pisemny.
Kompetencje
K_W01 K_W02 K_W06 07
K_U03 04/ 05/ 010/012
K_K01
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach: dopuszczalne 2 nieobecności,
- udział w dyskusji,
- zaliczenie egzaminu pisemnego na koniec semestru.
Literatura
Auboussier, J. 2016, « De quoi Europe est-il le nom ? Enjeux et usages argumentatifs de la polyréférentialité », A&ADD no 17, https://journals.openedition.org/aad/2216
Cislaru, G. et al.(dir.), 2007, L'acte de nommer. Une dynamique entre langue et discours, https://books.openedition.org/psn/2241
Kerbrat-Orecchioni, C., 1980, L’énonciation. De la subjectivité dans le langage, Paris, Armand Colin.
Langages, 2018, Vers une sémantique discursive : propositions théoriques et méthodologiques, no 210.
Leeman, D., Silberztein, M., 2020, Le lexique comme reflet des représentations sociales : ses variations selon le corpus considéré, Linx no 80, https://journals.openedition.org/linx/5513.
W cyklu 2023Z:
Auboussier, J. 2016, « De quoi Europe est-il le nom ? Enjeux et usages argumentatifs de la polyréférentialité », A&ADD no 17, https://journals.openedition.org/aad/2216 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: