Wykład monograficzny (B2+) : Związki literatury i sztuki we Francji XIX i XX w. 3304-2DXW-WM-ZLISWF
Wykład skupiony będzie na ukazaniu kilku najważniejszych momentów w historii związków między literaturą i sztukami pięknymi we Francji XIX i XX wieku. Po omówieniu, w ramach teoretycznego wprowadzenia, podstawowych teorii definiujących związki między literaturą i sztukami pięknymi (Horacy, Lessing), przejdziemy do analizy konkretnych przykładów tych związków, która pokaże, jak ważną rolę w rozwoju literatury (tematyka, forma) odegrały takie kierunki w sztuce jak romantyzm, realizm, impresjonizm, prerafaelityzm, kubizm, futuryzm czy nadrealizm. Będzie też okazją do zaprezentowania twórców – malarzy i pisarzy –, którzy odegrali szczególną rolę w budowaniu dialogu między słowem i obrazem, a także do bliższego przyjrzenia się wybranym obrazom.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W01 w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną
K_W02 w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu literaturoznawstwa francuskiego, a także z dziedziny historii sztuki
K_W03 w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego, zwłaszcza w dziedzinie związków między literaturą i sztukami pięknymi
K_W04 w pogłębionym stopniu tendencje, kierunki i metodologie badawcze w zakresie badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego
K_W05 w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego, francuskiego i frankofońskiego
K_W09 w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych epok literackich
Potrafi:
K_U05 rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki
K_K03 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych i rozumienia ich etycznego wymiaru
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa; więcej niż dwie nieobecności oznaczają dodatkowe pytanie na teście.
Dwa testy z pytaniami otwartymi w ciągu semestru.
Literatura
Apollinaire G., Les peintres cubistes : méditations esthétiques, Paris, Hermann, 1980.
Bergez D., Littérature et peinture, Paris, A. Colin, 2004
Breton A., Le surréalisme et la peinture, Paris, Gallimard, 1979.
Campa L., Parnasse, Symbolisme, Esprit nouveau, Paris, Ellipses, 1998
Hautecœur L., Littérature et peinture en France du XIIe au XXe s, Paris, A. Colin, 1963
Rosenberg P., La peinture française, Paris, Éditions Place des Victoires, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: