- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wykład monograficzny - Niewolnik zbuntowany: barokowy, oświecony i romantyczny (XVII-XIX w.) 3304-2DXW-WM-NZ-OG
Na tle przemian światopoglądowych i estetycznych zachodzących we Francji od końca XVII do poczatku XIX wieku, postać zbuntowanego niewolnika, różnorako - tematycznie i formalnie - przedstawiana w powieści, proponuje swoiste rozwiązanie dylematu wolności, rozumu i… szczęścia. Czy istnieje sprzężenie między estetyką, przypisaną do trzech tytułowych styli, a sposobem przedstawienia zbuntowanych bohaterów? Jesli są bohaterami pozytywnymi, to na jakich warunkach? Czy obserwujemy tendencję jednolitą, zmierzającą ku większej podmiotowości, idealizacji a może - degradacji bohatera? Z czym wiązać te kierunki zmian? Jaki bilans literacki (artystyczny) z nich wynika?
Czy ideologiczne zaangażowanie autorów modyfikuje naszą lekturę? Dystans między horyzontem recepcji dawnym i dzisiejszym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu wykładu monograficznego student
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa, w systemie nauk oraz jego specyfikę przedmiotową i metodologiczną, a także terminologię ogólną i szczegółową z zakresu kultury francuskiej XVIII w. i procesy zachodzące w jej łonie, tendencje, kierunki i metodologie badawcze w obszarze francuskiego oświecenia i romantyzmu, zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego oraz zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych gatunków narracji prozą z tego okresu (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł, a także rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (malarstwo, grafika, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze (K_U03, K_U05)
- jest gotów do otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych i rozumienia ich etycznego wymiaru, w kontekście kolonialnym (K_K03)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: aktywna obecność (znajomość przesłanych wcześniej fragmentów tekstów, jako ilustracji wykładu, z załączonymi kartami tzw. fiches de lecture) oraz 30-minutowy test kontrolny na koniec semestru. Powyżej trzech nieobecności nieusprawiedliwionych (nie licząc pierwszych zajęć) powoduje skreślenie z listy studentów.
Literatura
Teksty źródłowe, przedmiot analizy:
Aphra Behn, The Fair Jilt, Oroonoko, 1688 w przeróbce Antoine'a Laplace'a (Amsterdam, 1745); Jean-François de Saint-Lambert, Ziméo. conte, 1769, Jean-François Butini, Lettres africaines, 1771, [Joseph Lavallée] Le Nègre comme il y a peu de blancs, 1789, Anonyme, Aza ou le Nègre, 1792, Jean-Baptiste Picquenard, Adonis, ou le Bon Nègre. anecdote coloniale, 1798, Victor Hugo, Bug-Jargal, 1818-1826, Prosper Mérimée, Tamango, 1829, wreszcie Les Marrons (1844), « pierwsza powieść z Réunion » pióra Louis-Timagène Houat.
Kontekst: powieści Fenelona, Monteskiusza, Fontenelle’a, Bernardina de Saint-Pierre, esej Woltera, rozprawy Rousseau, Diderota, monografie Raynala, Paula Hazarda, Jeana Ehrarda, Roberta Mauzi, Daniela Masseau, Erica Vœgelina, Jean-Michela Racault, et al.
Studia tematyczne: Littérature et esclavage XVIIIe-XIXe siècles, (dir.) S. Moussa, Paris, Éditions Desjoncquères, 2010; Interculturel francophonie, n° 2 : Aperçus du Noir : regards blancs sur l’Autre, textes réunis et présentés par Roger Little, juin-juillet 2002, Lecce, Argo;CHARARA, Youmna, Roman et politique. Approche sérielle et intertextuelle du roman des Lumières, Paris, Honoré Champion, « Moralia », 2004; CURRAN, Andrew C., L’Anatomie de la noirceur. Science et esclavage à l’âge des Lumières, traduction de P. Graille, Paris, Classiques Garnier, « L’Europe des Lumières », 2017; DANON, Rachel, Les Voix du marronnage dans la littérature française du XVIIIe siècle, Préface d’Yves Citton, Paris, Classiques Garnier, « L’Europe des Lumières » 39, 2015; Le Tournant des Lumières. Mélanges en l’honneur du professeur Malcolm Cook, Contributions réunies par Katherine Astbury et Catriona Seth, Paris, Classiques Garnier, 2012; Bernardin de Saint-Pierre et l’océan Indien, études réunies par J.-M. Racault, Ch. Meure et A. Gigan, Paris, Classiques Garnier, « Rencontres » 15, 2011; Duchet, Michèle, Anthropologie et Histoire au siècle des lumières, Buffon, Voltaire, Rousseau, Helvétius, Diderot, Paris, François Maspéro, 1971; HOFFMANN, Léon-François, Le Nègre romantique. Personnage littéraire et obsession collective, Paris, Payot, 1973; TROUSSON, Raymond, « Introduction » à M. Duras, Ourika, Romans de femmes du XVIIIe siècle, Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 1996, p. 965-984.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: