Seminarium tematyczne: Murzyńskość, kreolizacja, afrotopia: społeczno-kulturowe i literackie projekty afrodiasporyczne (Antyle, Kanada, Afryka) 3304-2DXW-ST-58
Zajęcia mają na celu zapoznanie grupy z podstawowymi społeczno-kulturowymi i literackimi projektami afrodiasporycznymi, począwszy od murzyńskości po koncepcje afrotopii. Główną oś refleksji będzie stanowić próba odpowiedzi na pytanie jakie koncepcje kulturowe i literackie rodzą się na Antylach francuskich (Karaibów), we francuskojęzycznej Kanadzie i Québecu oraz we francuskojęzycznych częściach Afryki w odpowiedzi na kolonialną przeszłość tych obszarów, postulaty afirmacji tożsamościowej społeczeństw je zamieszkujących oraz współczesne wyzwania zarówno globalizacji jak i nowych podziałów i napięć pomiędzy krajami Globalnego Południa a światem zachodnim.
Murzyńskość, antylskość, kreolizacja, afropolitanizm czy afrotopia to tylko niektóre z koncepcji, czy też projektów, które narodziły się na obszarach dawnych kolonii francuskich od lat 1920 do dziś, a które, wszystkie, zdają się szukać nowych definicji dla społeczeństw i/lub państw powstałych czy to w ramach kolonizacji (jak w przypadku Antyli francuskich) czy to w czasie dekolonizacji (jak w przypadku Afryki). Wszystkie te koncepcje starają się podjąć takie zagadnienia jak dominacja ekonomiczna, kulturowa i językowa, rasizm czy stereotypizacja, proponując równocześnie nowe, niezależne od kolonialnego spojrzenia sposoby definiowania historii i teraźniejszości tychże obszarów.
Celem zajęć będzie prześledzenie jak wspomniane wyżej redefiniowanie przebiega oraz jak literatura włączana jest w ten proces jako narzędzie dekolonizacji umysłów, mentalności i reprezentacji kulturowych.
W cyklu 2024L:
Patrz informacje niezależnie od cyklu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, a w szczególności filologii i badań nad literaturą frankofońską (w tym kanadyjską) w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01). Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w obszarach języka, literatury i kultury obszarów frankofońskich, w tym w szczególności Ameryki (Kanada i Karaiby) oraz Afryki (K_W04).
Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod (K_U05), merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułować wnioski oraz syntetycznie je ujmować (K_U06), zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych z zakresu badań nad literaturą frankofońską (K_U08) oraz stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U15).
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) oraz interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w literaturze Europy, Ameryki frankofońskiej (Kanada, Karaiby) i francuskojęzycznych obszarów Afryki (K_K09).
Kryteria oceniania
Metody i sposoby oceniania:
- Obecność i aktywność na zajęciach (udział w pracach w podgrupach, praca indywidualna)
- Prezentacja indywidualna lub grupowa
- Test końcowy
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
Podana lista lektur może ulec zmianie. Ostateczna lista oraz wybór tekstów do analizy zostaną podane na początku zajęć.
Bridet Guillaume, Brinker Virginie, Burnautzki Sarah et Garnier Xavier (dir.), Dynamiques actuelles des littératures africaines. Panafricanisme, cosmopolitisme, afropolitanisme, Paris, Karthala, 2017.
Césaire, Aimé, Cahier d’un retour au pays natal, Paris, Présence Africaine, (1939) 2005.
Chamoiseau, Patrick, Écrire en pays dominé, Paris, Gallimard, coll. « Folio/Essais », 1997.
Contarini, Silvia, Claire Joubert et Jean-Marc Moura (sous la dir. de), Penser la différence culturelle du colonial au mondial : une anthologie transculturelle, Sesto S. Giovanni, Éditions Mimésis, 2019.
Glissant, Édouard, Introduction à une poétique du Divers, Paris, Gallimard, 1996.
—, Le Discours antillais, Paris, Gallimard, coll. « Folio/Essais », (1981) 1997.
Ki-Zerbo, Lazare (dir.), Le mouvement panafricaniste au XXe siècle, Paris, Organisation Internationale de la Francophonie, 2014.
Mabanckou, Alain et Michel Le Bris, L’Afrique qui vient, Paris, Hoëbeke, 2013.
Mbembe, Achille, De La Postcolonie, essai sur l'imagination politique dans l'Afrique contemporaine, Paris, La Découverte, 2020.
Miano, Leonora, Afropea: Utopie post-occidentale et post-raciste, Paris, Grasset, 2020.
Michel, Marc, Décolonisations et émergence du tiers monde, Paris, Hachette. 2005.
Sarr, Felwine, Afrotopia - Reinventer l'Afrique, Paris, Philippe Rey, 2016.
W cyklu 2024L:
Patrz informacje niezależnie od cyklu. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Dyżur w semestrze letnim 2024/25 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: