Seminarium tematyczne : W poszukiwaniu (nowej?) tożsamości: quebecka literatura migracyjna 3304-2DXW-ST-54
Po krótkim wstępie teoretycznym dotyczącym historii pojęcia literatury migracyjnej i najpopularniejszych metod jej analiz, Studenci na każdych zajęciach będą omawiać krótki tekst (lub fragment tekstu dłuższego), starać się odnaleźć w nim elementy dyskursu tożsamościowego i zrozumieć, w jaki sposób opisywany jest Quebec z perspektywy „zewnętrznej”, która często szybko zmienia się w perspektywę „wewnętrzną” i na czym polega wielokulturowość Kanady.
Podczas zajęć zostaną omówione fragmenty tekstów następujących pisarzy: Régine Robin, Naïm Kattan, Alice Parizeau, Ying Chen, Dany Laferrière, Abla Farhoud, Anne-Marie Alonzo, Zarqa Nawaz
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Student zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu miejsce badań literaturoznawczych w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą francuskojęzyczną K_W03;
- w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności K_W05;
- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu literatury fransukojęzycznej K_W06;
- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;
Student potrafi
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03;
- wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;
- w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa K_U06;
- stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa K_U09;
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12;
- przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;
Student jest gotów do:
- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03;
- wykorzystywania kompetencji literaturoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego K_K05;
- przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K06;
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K07;
- systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K09;
- współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K10
Kryteria oceniania
jęć.
Literatura
Wybrana literatura:
BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.
GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 .
MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001
DECLERCQ, E., « « Écriture migrante », « littérature (im)migrante », « migration literature » : réflexions sur un concept aux contours imprécis », Revue de littérature comparée, 2011/3 (n°339), p. 301-310.
ALBERT, Ch. (dir), Francophonie et identités culturelles, Paris, Karthala, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: