Seminarium tematyczne : Inność w literaturze frankofońskiej (Quebec, Karaiby, Afryka) 3304-2DXW-ST-52
Celem kursu będzie analiza wybranych dzieł literackich z frankofońskich obszarów Kanady (Quebec), Karaibów i Afryki pod kątem kwestii inności. Studenci zostaną zapoznani z wybranymi filozoficznymi i humanistycznymi podejściami do koncepcji inności, dzięki którym będą mogli przeprowadzić własne interpretacje reprezentacji inności we współczesnej literaturze frankofońskiej. To właśnie w literackiej przestrzeni frankofonii odnaleźć można wyjątkowe wyczulenie na inność, odmienność i obcość w wymiarze etnicznym, kulturowym, społecznym czy też tożsamościowym. Różnorodna z samej definicji, literatura obszarów frankofońskich, silnie naznaczona myślą postkolonialną, podejmuje refleksję nad tym jak definiowany, wyobrażany, postrzegany i reprezentowany jest Inny. We frankofońskich tekstach literackich obecne jest również zagadnienie „Innego w sobie”, tj. rozpoznawania własnej tożsamości i własnych wyobrażeń jako przejawów wpływu innych kultur na daną jednostkę, grupę społeczną czy całe społeczeństwa. Prowadzi to do zakwestionowania jednorodnej koncepcji podmiotowości, otwierając możliwość refleksji nad różnorodnością, ale też nad napięciami, które towarzyszą spotkaniom z drugim człowiekiem. Literatura staje się wówczas obszarem eksploracji wieloaspektowych relacji międzyludzkich. Analiza wybranych utworów pozwoli uchwycić niektóre z tych zniuansowanych wymiarów kontaktu z innością.
W cyklu 2023Z:
Patrz Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci Instytutu Romanistyki
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, a w szczególności filologii i badań nad literaturą frankofońską (w tym kanadyjską) w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01). Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w obszarach języka, literatury i kultury obszarów frankofońskich, w tym w szczególności Ameryki (Kanada i Karaiby) oraz Afryki (K_W04).
Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod (K_U05), merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułować wnioski oraz syntetycznie je ujmować (K_U06), zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych z zakresu badań nad literaturą frankofońską (K_U08) oraz stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U15).
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) oraz interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w literaturze Europy, Ameryki frankofońskiej (Kanada, Karaiby) i francuskojęzycznych obszarów Afryki (K_K09).
Studenci studiów kanadyjskich
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, a w szczególności filologii i badań nad literaturą frankofońską (w tym kanadyjską) w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01). Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w obszarach języka, literatury i kultury obszarów frankofońskich, w tym w szczególności Ameryki (Kanada i Karaiby) oraz Afryki (K_W04). Student zna i rozumie również współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską (K_W03); w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności (K_W05); wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich (K_W06); wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej Kanady (K_W09). Ponad to, student zna i rozumie w pogłębionym ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady prawa autorskiego i własności intelektualnej (K_W10).
Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod (K_U05), merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułować wnioski oraz syntetycznie je ujmować (K_U06). Student potrafi ponadto w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa w zakresie studiów frankofońskich, w tym kanadyjskich (K_U07), zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, a także wystąpienie ustne z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych z zakresu badań nad literaturą frankofońską, w tym kanadyjską (K_U08, K_U11, K_U13).
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) oraz jest gotowy do przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K06) Interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w literaturze Europy, Ameryki frankofońskiej (Kanada, Karaiby) i francuskojęzycznych obszarów Afryki (K_K09).
Kryteria oceniania
- Obecność i aktywność na zajęciach (udział w pracach w podgrupach, praca indywidualna)
- Prezentacja indywidualna lub grupowa
- Test końcowy
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podana lista lektur może ulec zmianie. Ostateczna lista zostanie podana na początku zajęć.
Teksty teoretyczne:
Bakhtine, Mikhail, La poétique de Dostoïevski, Paris, Seuil, 1970.
Bhabha, Homi K., et Jonathan Rutherford, «The Third Space», dans Jonathan Rutherford (dir.), Identity: Community, Culture, Différence, Londres, Lawrence et Wishart. 1990.
Gadamer, Hans-Georg. Vérité et Méthode, Paris, Seuil, 1976.
Mbembé, Achille. Sortir de la grande nuit. Essai sur l’Afrique décolonisé. Paris, Éditions La Découverte, 2013.
Montaigne, Michel de. Essais, traduction en français moderne par A. Lanly, Paris, Gallimard, coll. « Quarto », 2009.
Kristeva, Julia. Étrangers à nous-mêmes, Paris, Folio, Gallimard, 1991.
Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre, Paris, Seuil, 1990.
Todorov, Tzvetan. Nous et les Autres. La réflexion française sur la diversité humaine, Paris, Seuil, 1992.
Utwory literackie
LaRue, Monique. L’Oeil de Marquise, Montréal, Boréal, 2009.
Noël, James. Belle merveille, Paris, Zulma, 2017.
Diop, David. La porte d’un voyage sans retour, Paris, Seuil, 2021.
W cyklu 2023Z:
Patrz Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dyżur: wtorek, godz. 10-11 (stacjonarnie lub zdalnie – link zostanie przesłany po wcześniejszym umówieniu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: