Seminarium tematyczne: Między teorią psychologiczną a praktyką nauczania języków obcych: jak zoptymalizować działania dydaktyczne w świetle koncepcji poznawczej? 3304-2DXW-ST-51
Podczas zajęć będziemy analizować sensowność działań dydaktycznych na lekcji języka obcego poprzez pryzmat czynności poznawczych zachodzących w umysłach uczących się. Następnie będziemy rozważać, w jaki sposób zoptymalizować praktykę nauczania języków obcych w odniesieniu do klasycznych, jak i najnowszych koncepcji psychologii poznawczej.
Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Koncepcja poznawcza w psychologii – główne założenia i pojęcia;
2. Procesy uwagi – jak kierować uwagą uczniów na lekcji języka obcego? (rola uczenia się implicytnego i eksplicytnego, wybór i organizacja zadań dydaktycznych);
3. Teoria obciążenia poznawczego i co z niej wynika dla nauczania języka obcego? (optymalne wykorzystanie procesów uwagi podczas planowania lekcji, funkcjonowanie systemów pamięci);
4. Procesy poznawcze rozumienia ze słuchu w J2 i ich wykorzystanie w nauczaniu języka obcego;
5. Procesy poznawcze zachodzące podczas czytania ze zrozumieniem – jak rozwijać sprawność czytania w J2?;
6. Wykorzystanie nagrań wideo na lekcji J2 – połączenie procesów przetwarzania informacji wizualnych i rozumienia ze słuchu;
7. Operacje poznawcze zachodzące podczas uczenia się przy pomocy narzędzi cyfrowych a integrowanie sprawności językowych (multimodalność, podzielność uwagi);
8. Uczenie się treści przedmiotowych w J2 – zalety nauczania dwujęzycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student /studentka w zakresie wiedzy:
• ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
• posiada wiedzę z zakresu glottodydaktyki, która pozwala optymalnie planować proces nauki języków obcych, w szczególności języka francuskiego, na wszystkich etapach kształcenia: zna główne i szczegółowe terminy używane do opisu procesu akwizycji oraz nauczania/uczenia się języków, ma pogłębioną wiedzę o kierunkach badań i metodologii badań w tej dyscyplinie (K_W14)
• posiada pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i emisji głosu, która pozwala optymalnie planować proces nauki języków obcych, w szczególności języka francuskiego, na wszystkich etapach kształcenia (K_W13)
W zakresie umiejętności:
• potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U01)
• posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania (K_U06)
• potrafi zaplanować proces nauki języka obcego, w szczególności języka francuskiego, na każdym etapie kształcenia, oraz kierować nim (K-U12)
• stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi (K_U15)
W zakresie kompetencji społecznych student/studentka:
• potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05)
• umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Warunki zaliczenia to obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione); lektura wskazanych tekstów; przygotowanie prezentacji; zaliczenie testu końcowego. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
• Roussel S., L’approche cognitive en didactique des langues, De Boeck Supérieur, 2021.
• Bange P., « Les conditions internes et externes de l’apprentissage des langues étrangères », [in :] M. Faraco (dir.), La classe de langue : Théories, méthodes et Pratiques, Aix-en-Provence: Publications de l’université de Provence, 2006, pp. 41-68.
• Charles Dominique G., « Combiner didactique des langues, psycholinguistique et psychologie cognitive pour créer un outil pédagogique de lecture en français langue seconde », Recherches en didactique des langues et des cultures [En ligne], 11-2 | 2014.
• Gaonac’h, D., « Les composantes cognitives de la lecture », Le Français dans le Monde n. 255, Paris, Hachette / Edicef, 1993, p. 87-92.
• Griggs Peter et al., « La dimension cognitive dans l'apprentissage des langues étrangères », Revue française de linguistique appliquée, 2002/2 Vol. VII, p. 25-38.
• Tamas C., Vlad M., « Lecture et compréhension du sens des textes. Les questions de la psychologie cognitive et les réponses de la didactique du FLE… », Synergies Roumanie n° 5 – 2010, pp. 99-105.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: