Seminarium tematyczne: Słowniki jako źródło wiedzy językowej i narzędzie pracy filologia 3304-2DXW-ST-50
Podstawowym celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom seminarium, w jaki sposób można wykorzystać różnego typu słowniki i proponowane przez nie narzędzia wyszukiwania (zwłaszcza słowniki online) do pogłębienia wiedzy językoznawczej, znajomości języka oraz do redakcji tekstu i przekładu.
W ramach seminarium omawia się typologię współczesnych słowników (ze szczególnym uwzględnieniem słowników online), różnice między słownikiem językowym i encyklopedią, słownikiem ogólnym i specjalistycznym, a także specyfikę słownika jedno- i dwujęzycznego. Szczególną uwagę poświęca się budowie artykułu hasłowego słowników jednojęzycznych, definicji leksykalnej (z uwzględnieniem analizy relacji semantycznych), różnym typom definicji, roli przykładów słownikowych w opisie jednostki leksykograficznej oraz roli korpusów tekstów przydatnych do zweryfikowania znaczenia kontekstowego jednostki. Szczegółowej analizie poddane zostanie kilka słowników ogólnych (w wersji papierowej i elektronicznej) oraz kilkanaście słowników specjalistycznych (w obu wersjach).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć
Wiedza
Student/studentka zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie leksykografii oraz jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01),
- w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu leksykografii, w szczególności typologię słowników oraz specyfikę i zastosowania różnych typów słowników jednojęzycznych, dwu- i wielojęzycznych w wersji tradycyjnej (papierowej) i elektronicznej (K_W02).
Umiejętności
Student/studentka umie
- odpowiednio wybrać i posłużyć się właściwym słownikiem w pracy własnej, w szczególności w redagowaniu tekstu, tłumaczeniu, zbieraniu danych leksykalnych (K_U02),
- efektywnie wyszukiwać i korzystać z informacji zawartych w makro- i mikrostrukturach słowników, znajdować wyrazy bliskoznaczne, wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym, właściwe znaczenie kontekstowe wyrazów polisemicznych w redakcji własnego tekstu i przekładu, skonstruować parafrazę eksplikacyjną dla celów dydaktycznych (wyjaśnienia znaczenia wyrazu) (K_U07).
Kompetencje społeczne
Student/studentka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, jak również dokonywania modyfikacji i korekt własnych postaw i zachowań (K_K01),
- wykorzystywania kompetencji językoznawczych, w szczególności z zakresu leksykografii, na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań (K_K05).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach, praca zespołowa, przygotowanie 2 prezentacji multimedialnych. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
A. Lehman, F. Martin-Berthet, Lexicologie. Sémantique, morphologie, lexicographie, Paris, Armand Colin, 2014.
M.-F. Mortureux, La lexicologie entre langue et discours. Paris, SEDES, Coll. Campus, 1997.
A.Niklas-Salminen, La lexicologie, Armand Colin, 2015.
A.Rey, De l’artisanat des dictionnaires à une science du mot, Paris, Armand Colin 2008.
+ różnego typu słowniki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: