- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Seminarium tematyczne : Niewolnik zbuntowany – barokowy, oświecony i romantyczny 3304-2DXW-ST-46-OG
Na tle przemian światopoglądowych i estetycznych zachodzących we Francji od końca XVII do poczatku XIX wieku, postać zbuntowanego niewolnika, różnorako - tematycznie i formalnie - przedstawiana w powieści, proponuje swoiste rozwiązanie dylematu wolności, rozumu i… szczęścia. Czy istnieje sprzężenie między estetyką, przypisaną do trzech tytułowych styli, a sposobem przedstawienia zbuntowanych bohaterów? Jesli są bohaterami pozytywnymi, to na jakich warunkach? Czy obserwujemy tendencję jednolitą, zmierzającą ku większej podmiotowości, idealizacji a może - degradacji bohatera? Z czym wiązać te kierunki zmian? Jaki bilans literacki (artystyczny) z nich wynika?
Czy ideologiczne zaangażowanie autorów modyfikuje naszą lekturę? Dystans między horyzontem recepcji dawnym i dzisiejszym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 - ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych,
a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W04 - ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury
K_U01 - potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach
K_U05 - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w tym stosować podejścia hybrydowe
K_U06 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania
K_U08 - umie zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych
K_U15 - stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi
K_K05 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
K_K09 - interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: aktywna obecność (znajomość przesłanych wcześniej fragmentów tekstów), udział w debacie na podst. analizy wybranego fragmentu (2 razy w semestrze minimum) oraz praca semestralna (3-4 strony) na 1 z trzech zaproponowanych wszystkim tematów.
Uwaga: więcej niż 3 nieobecności nieusprawiedliwione powoduja skreślenie z listy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Teksty źródłowe, przedmiot analizy:
Aphra Behn, The Fair Jilt, Oroonoko, 1688w przeróbce Antoine'a Laplace'a (Amsterdam, 1745); Jean-François de Saint-Lambert, Ziméo. conte, 1769, Jean-François Butini, Lettres africaines, 1771, [Joseph Lavallée] Le Nègre comme il y a peu de blancs, 1789, Anonyme, Aza ou le Nègre, 1792, Jean-Baptiste Picquenard, Adonis, ou le Bon Nègre. anecdote coloniale, 1798, Victor Hugo, Bug-Jargal, 1818-1826, Prosper Mérimée, Tamango, 1829, wreszcie Les Marrons (1844), « pierwsza powieść z Réunion » pióra Louis-Timagène Houat.
Kontekst: powieści Fenelona, Monteskiusza, Fontenelle’a, esej Woltera, rozprawy Rousseau, Diderota, monografie Raynala, powieść Bernardina de Saint-Pierre, Paula Hazarda, Jeana Ehrarda, Roberta Mauzi, Daniela Masseau, Erica Vœgelina, Jean-Michela Racault, et al.
Studia tematyczne: Littérature et esclavage XVIIIe-XIXe siècles, (dir.) S. Moussa, Paris, Éditions Desjoncquères, 2010; Interculturel francophonie, n° 2 : Aperçus du Noir : regards blancs sur l’Autre, textes réunis et présentés par Roger Little, juin-juillet 2002, Lecce, Argo;CHARARA, Youmna, Roman et politique. Approche sérielle et intertextuelle du roman des Lumières, Paris, Honoré Champion, « Moralia », 2004; CURRAN, Andrew C., L’Anatomie de la noirceur. Science et esclavage à l’âge des Lumières, traduction de P. Graille, Paris, Classiques Garnier, « L’Europe des Lumières », 2017; DANON, Rachel, Les Voix du marronnage dans la littérature française du XVIIIe siècle, Préface d’Yves Citton, Paris, Classiques Garnier, « L’Europe des Lumières » 39, 2015; Le Tournant des Lumières. Mélanges en l’honneur du professeur Malcolm Cook, Contributions réunies par Katherine Astbury et Catriona Seth, Paris, Classiques Garnier, 2012; Bernardin de Saint-Pierre et l’océan Indien, études réunies par J.-M. Racault, Ch. Meure et A. Gigan, Paris, Classiques Garnier, « Rencontres » 15, 2011; Duchet, Michèle, Anthropologie et Histoire au siècle des lumières, Buffon, Voltaire, Rousseau, Helvétius, Diderot, Paris, François Maspéro, 1971; HOFFMANN, Léon-François, Le Nègre romantique. Personnage littéraire et obsession collective, Paris, Payot, 1973; TROUSSON, Raymond, « Introduction » à M. Duras, Ourika, Romans de femmes du XVIIIe siècle, Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 1996, p. 965-984.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: