Seminarium tematyczne: Dyskurs ekologiczny : aspekty językowe i komunikacyjne 3304-2DXW-ST-40
Tematyka ekologiczna przestała być jedynie przedmiotem zainteresowania specjalistów i jest obecnie podejmowana przez wielu uczestników życia publicznego w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Zjawisko to spowodowało, iż badacze zaczęli wyodrębniać dyskurs ekologiczny jako specyficzny gatunek charakteryzujący się określoną tematyką i warstwą aksjologiczną. Można w nim również zaobserwować niezwykłą kreatywność leksykalną oraz pojęciową. Dyskurs ekologiczny ma często na celu zmianę nastawienia ludzi do problemów związanych z ochroną środowiska oraz nakłonienie ich do konkretnego działania, dlatego też zwolennicy ekologii stosują różne taktyki perswazyjne i argumentacyjne zależnie od sytuacji komunikacyjnej. Na zajęciach analizowane będą najbardziej charakterystyczne cechy tego dyskursu, jego struktura pojęciowa, „ekologiczny” obraz świata w słownictwie oraz strategie perswazyjne i argumentacyjne. Na poziomie słownictwa i słowotwórstwa zwrócimy uwagę na dynamikę i kreatywność nowych pojęć. Za materiał badawczy posłużą artykuły prasowe, dyskursy różnych uczestników życia publicznego: polityków, aktywistów, ekspertów, publicystów itp.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student powinien posiadać następującą wiedzę :
-ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
-ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka (K_W04)
Umiejętności :
potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01);
-potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U05);
-posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06);
-umie zaprojektować pracę pisemną, w języku francuskim i polskim, przedstawiającą zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych (K_U08);
-stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_U15).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach: dopuszczalne 2 nieobecności,
- przygotowywanie na zajęcia zadawanego materiału,
- przedstawienie wybranego problemu w formie prezentacji.
Literatura
Grzmil-Tylutki, H. (2000), Francuski i polski dyskurs ekologiczny w perspektywie aksjologii, Wyd. UJ, Kraków.
Martinez, C. (2017), « Qu’ont en commun certains collocatifs et l’environnement, ou comment interpréter les nouveaux termes préférés du discours écologique ? Roczniki Humanistyczne, t.LXV, Towarzystwo Naukowe KUL, pp.143-155.
Pachocińska, E. (2010), Les concepts clés et leurs représentations linguistiques dans les discours écologistes, Acta Philologica, n.38, pp.111-118.
Pachocińska, E. (2011), « Stratégies persuasives dans le discours publicitaire des campagnes de sensibilisation aux problèmes écologiques », Romanica Cracoviensia, n.11, pp.327-336.
Revues en ligne
Cahiers de praxématique 2019, n.73, Le changement climatique en discours, https://journals.openedition.org/praxematique/5739.
Mots. Les langages du politique, 2019, n. 119, Les mots de l’écologie, https://journals.openedition.org/mots/24174.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: