Seminarium magisterskie II : Podróż: teoria, symbolika, doświadczenie (literatura i malarstwo, XVIII-XXI wiek) 3304-2D2W-SM-026
Seminarium poświęcone jest analizie motywu podróży w literaturze francuskojęzycznej i malarstwie XVIII-XXI wieku. Motyw podróży analizowany jest w dwóch perspektywach: jako pewien symbol bądź metafora życia ludzkiego i jako doświadczenie podróży rzeczywistej lub nierzeczywistej (voyage imaginaire).
Trzeci semestr zajęć będzie koncentrował się na tematach wybranych przez Studentów: obejmował przygotowanie teoretyczne oraz pogłębione analizy tekstów/obrazów. Wybrane zagadnienia:
- podróż a poszukiwanie siebie (tożsamość ryzomatyczna/hybrydyczna/mozaikowa);
- budowanie opisów przestrzeni i jej rola w literaturze (geopoetyka, geokrytyka i geografia literacka);
- podróż jako element konstrukcji tekstu (poszukiwania formalne);
- relacje między tekstem a obrazem (intermedialność i transmedialność);
- komparatystyką jako narzędzie analiz literackich .
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce badań nad literaturą/kulturą Francji i krajów francuskojęzycznych w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01), posługuje się na poziomie rozszerzonym terminologią z zakresu literaturoznawstwa, zwłaszcza z zakresu geokrytyki, komparatystyki, imagologii (K_W02). Student zna również i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą francuskojęzyczną (K_W03); w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej (K_W06), wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury krajów francuskojęzycznych (K_W07), a także wpływ dzieł literackich na dzieje kultury i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej w tychże krajach (K_W09).
Student potrafi korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U01); samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa farcnuskojęzycznego (K_U02); podejmuje samodzielne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U04); wykorzystuje nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej (K_U05). Ponadto Student w stopniu pogłębionym wykorzystuje we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa (K_U06); stosuje w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa (K_U07). Student potrafi merytorycznie argumentować w języku francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (K_U08), stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa (K_U09).
Student potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii krajów francuskojęzycznych(K_U10) oraz krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury francuskojęzycznej z zastosowaniem aktualnych metod badawczych (K_U12) w celu samodzielnego przygotowywania pracy pisemnej z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U11). Dla celów przedstawienia wyników swoich prac, Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U13), posługując się językiem francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14);
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów romanistycznych (K_K01), uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów (K_K02), uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K03),przeprowadzania samooceny, a także przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K04). Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K06), do przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K07) oraz systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze francuskojęzycznej (K_K08). Ponadto, Student jest gotów do współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań (K_K09) i wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomym sensu aktywności obywatelskiej (K_K10).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność (tylko dwie nieobecności bez konieczności dodatkowej prezentacji),
- przygotowanie do zajęć i aktywność,
- projekt zaliczeniowy,
- test na koniec semestru,
- złożenie pierwszego rozdziału pracy.
W czwartym semestrze zajęć warunkiem zaliczenia zajęć jest zaakceptowana przez promotora ukończona praca magisterska.
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu:
V. Berty, Littérature et voyage, L'Harmattan, 2001.
O. Gannier, La littérature de voyage, Ellipses, 2001.
Ch. Peltre, Atelier du voyage, Gallimard, 1995.
Pierre Francastel, Histoire de la peinture française, dowolne wydanie.
Jean-Marc MOURA, L’Europe littéraire et l’ailleurs, PUF, 1996.
Jean-Marc MOURA, Exotisme et lettres francophones, PUF, 2003.
Jean-Marc MOURA, La littérature des lointains : histoire de l'exotisme européen au XXe siècle, H. Champion, 1998.
Sarga Mouss, La Relation orientale. Enquête sur la communication dans les récits de voyages en Orient (1811-1861), Klincksieck, 1995.
Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, sous la dir. de I. Diagne, H.-J. Lüsebrink, Paris, L’Harmattan, 2020
Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), sous la dir. de Hans-Jürgen Lüsebrink, Moussa, Sarga, Paris, Éditions Kimé, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: