Seminarium magisterskie II : Bliskość, konflikt, władza - relacje społeczne w języku i dyskursie 3304-2D2W-SM-021
Seminarium poświęcone sposobom wyrażania relacji społecznych w codziennych interakcjach i w dyskursie publicznym. Przedmiotem rozważań są relacje o różnym charakterze – zakładające równość lub dominację, bliskość lub dystans, współpracę lub konflikt – między różnymi kategoriami podmiotów: od relacji interpersonalnych (np. między artystą a publicznością) po stosunki między grupami społecznymi (np. konflikty społeczne). W jaki sposób relacje te są tworzone, podtrzymywane, negocjowane lub kwestionowane w różnych gatunkach wypowiedzi, w szczególności w dyskursie medialnym, politycznym i w mediach społecznościowych. Ramę teoretyczną przeprowadzanych analiz stanowi przede wszystkim francuska analiza dyskursu i interakcji.
Szczegółowy program seminarium jest ustalany w toku zajęć w zależności od potrzeb badawczych magistrantek i magistrantów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną analizy dyskursu i interakcji oraz ich miejsce w obszarze badań nad językiem (K_W01);
- w pogłębionym stopniu ogólną terminologię językoznawczą oraz terminologię szczegółową w zakresie francuskiej analizy dyskursu i interakcji (K_W02);
- w pogłębionym stopniu kierunki i metody badawcze francuskiej analizy dyskursu i interakcji związane z tematyką przygotowywanych prac dyplomowych (K_W04, K_W09);
- w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu francuskiej analizy dyskursu i interakcji związane z tematyką przygotowywanych prac dyplomowych (K_W06, K_W07);
- w pogłębionym stopniu rolę języka i komunikacji, w tym międzykulturowej, w życiu publicznym i zawodowym (K_W07, K_W12, K_W13).
Student/studentka potrafi:
- przeprowadzić samodzielną kwerendę, z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, w celu zebrania literatury przedmiotu i materiału badawczego (K_U13);
- przeprowadzić badanie naukowe z zakresu analizy dyskursu i interakcji, obejmujące sformułowanie problemu badawczego, dobór ujęć teoretycznych i metod analizy oraz zebranie i interpretację materiału językowego (K_U01, K_U02, K_U05, K_U12);
- przedstawiać zagadnienia językoznawcze i argumentować stawiane tezy w ramach wystąpień ustnych i dyskusji na zajęciach, odwołując się do różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U06).
- przygotować pracę magisterską w języku francuskim zgodną z wymogami merytorycznymi i formalnymi określonymi dla prac magisterskich w dyscyplinie językoznawstwo, stosując styl naukowy i adekwatną terminologię (K_U07).
Student/studentka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, zwłaszcza w pracy badawczej (K_K01);
- wykorzystywania kompetencji językoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego (K_K05);
- przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguł rządzących przytaczaniem cudzych poglądów i wypowiedzi w dyskursie naukowym (K_K07).
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia zajęć związane z przygotowaniem pracy magisterskiej:
- Semestr III: redakcja pierwszego rozdziału pracy przedstawiającego ramy teoretyczne badania;
- Semestr IV: redakcja pozostałych rozdziałów pracy.
W każdym semestrze student/studentka przedstawia ponadto referat dotyczący zagadnień związanych z problematyką seminarium lub tematem pracy magisterskiej.
Warunkiem zaliczenia IV semestru seminarium magisterskiego jest złożenie gotowej pracy dyplomowej.
Literatura
Bibliografia podstawowa:
AMOSSY R. (2000), L’argumentation dans le discours. Discours politique, littérature d’idée, fiction, Paris, Nathan.
AMOSSY R. (2010), La présentation de soi : ethos et identité verbale, Paris, PUF.
AMOSSY R. (2014), Apologie de la polémique, Paris, Presses universitaires de France.
BROWN P. & LEVINSON S. (1987), Politeness. Some Universals in Language Usage, Cambridge, Cambridge University Press.
GOFFMAN E. (1974), Les rites d’interaction, Paris, Éd. de Minuit.
KERBRAT-ORECCHIONI C. (1990, 1992, 1994), Les interactions verbales, t. 1-3, Paris, Armand Colin.
KERBRAT-ORECCHIONI C. (2005), Le discours en interaction, Paris, Armand Colin.
KERBRAT-ORECCHIONI C. (éd.) (2010), S’adresser à autrui. Les formes nominales d’adresse, Chambéry, Université de Savoie.
MAINGUENEAU D. (2022), L'ethos en analyse du discours, Louvain-la-Neuve, Academia.
MICHELI R. (2014), Les émotions dans le discours, Bruxelles–Paris, De Boeck – Duculot.
Szczegółowa bibliografia jest ustalana w toku zajęć w zależności od potrzeb badawczych magistrantek i magistrantów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: