Seminarium magisterskie - Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania j.ob. 3304-2D2W-SM-018
Przedmiotem analizy będą między innymi następujące zagadnienia:
- czynniki kulturowe wpływające na naukę języków obcych: status języka w regionie, konotacje przypisane różnym językom obcym, model nauczania/uczenia się dominujący w danej kulturze itd.,
- czynniki społeczne wpływające na naukę języków obcych: wpływ środowiska na preferencje poznawcze, mobilność społeczna itd.,
- czynniki psychologiczne wpływające na naukę języków obcych: osobowość, blokady psychologiczne, rola przekonań itd.,
- zagadnienia związane z metodologią badań glottodydaktycznych: definiowanie obszaru badawczego, formułowanie problemu badawczego, celowość/brak celowości i zasady formułowania hipotezy badawczej, określanie zmiennych i ich wskaźników, świadomość istnienia i określanie roli zmiennych pośredniczących (interweniujących), zasady dotyczące stosowania różnych metod i technik badawczych (obserwacja, wywiad, ankieta, socjometria).
Szczegółowa tematyka zajęć będzie również zależeć od naukowych zainteresowań magistrantów.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Część merytoryczna
Student:
- pozna specyfikę wybranych zagadnień kulturowych, społecznych i psychologicznych, które wpływają na naukę języków obcych,
- będzie rozumieć związki między interpretacjami tych zagadnień w różnych dyscyplinach naukowych oraz implikacje dydaktyczne podejścia interdyscyplinarnego,
- będzie diagnozować wybrane problemy o charakterze psychospołecznym w procesie dydaktycznym,
- będzie dostrzegać oraz formułować problemy społeczne, psychologiczne, psychospołeczne i etyczno-moralne związane z przebiegiem procesu dydaktycznego
Część badawcza
Student:
- pozna ogólne uwarunkowania badań w tzw. naukach humanistycznych i naukach ścisłych ,
- będzie umiał wyjaśnić specyfikę badań jakościowych i ilościowych (oraz podejścia pluralistycznego) oraz uargumentować wybór danego podejścia badawczego,
- pozna podstawową terminologię z zakresu metodologii badań glottodydaktycznych,
- pozna podstawowe metody i techniki badawcze stosowane w glottodydaktyce,
- rozwinie umiejętność krytycznej refleksji na temat problemów związanych z prowadzeniem badań w glottodydaktyce,
- będzie umiał zaplanować prosty proces badawczy,
- będzie umiał definiować obszar badawczy, formułować problem badawczy oraz – jeśli jest to konieczne – postawić hipotezę badawczą,
- w prowadzonym badaniu będzie umiał określić zmienne i ich wskaźniki, a także uwzględnić oddziaływanie wybranych zmiennych pośredniczących,
- będzie umiał przeprowadzić proste badanie za pomocą metod i technik omawianych podczas zajęć,
- będzie umiał dokonać analizy zebranych danych, opisać je oraz zinterpretować,
- będzie umiał ocenić jakość i przydatność różnych badań prowadzonych w glottodydaktyce,
- zrozumie społeczną rolę badań prowadzonych w dydaktyce i popularyzowania ich wyników z punktu widzenia optymalnego funkcjonowania społeczeństwa (weryfikacja badań, pokonywanie stereotypów za pomocą popularyzowania wyników, dochodzenie do optymalnych rozwiązań w działalności dydaktycznej),
• zrozumie konieczność rzetelności, trafności i obiektywności badań,
• będzie świadomy etycznego wymiaru badań.
Kryteria oceniania
aktywny i regularny udział w zajęciach, przedstawienie konspektu pracy magisterskiej w drugim semestrze (I rok), przygotowanie pracy magisterskiej w czwartym semestrze (II rok)
Literatura
- Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań glottodydaktycznych, Avalon, 2010.
- Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009.
- Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009
- Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, Warszawa: WSiP, 2000.
- Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: