MET: Praktyki zawodowe dydaktyczne 2 3304-2D2O-MET-PZD
Głównym celem praktyk jest praktyczne przygotowanie studentów do podjęcia pracy nauczyciela języka obcego w szkole ponadpodstawowej poprzez zdobycie wiadomości i umiejętności zawodowych, kształcenie odpowiedzialności zawodowej za własny rozwój oraz przestrzeganie zasad etyki zawodowej.
W ramach praktyk dydaktycznych 2 student ma możliwość zapoznania się ze strukturą organizacyjną i pracą dydaktyczną w szkole ponadpodstawowej. Weryfikuje wiedzę teoretyczną i łączy ją z działaniem praktycznym przebiegającym w różnych warunkach i ulegającym stałym modyfikacjom. Praktyki dydaktyczne 2 umożliwiają kształtowanie zainteresowań i postaw zawodowych studentów jak również wykorzystanie doświadczeń i umiejętności pedagogicznych opiekuna praktyk celem podniesienia stopnia przygotowania zawodowego studentów, kształtują kompetencje i postawy twórcze studentów.
Zalecany rozkład godzin:
o 10 godzin przeznacza się na obserwacje lekcji języka francuskiego
o 10 godzin przeznacza się na pracę własną studenta (przygotowanie materiałów do zajęć, konspektów lekcji, konsultacje z opiekunem praktyk, opracowanie Dziennika praktyk, w tym prowadzenie dzienniczka uczenia się)
o 10 godzin przeznacza się na udział studenta w zajęciach poza dydaktycznych w szkole (zebrania z rodzicami, rada pedagogiczna, dyżury itp.)
o 30 godzin przeznacza się na prowadzenie lekcji języka francuskiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W15: zna i rozumie pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi
Umiejętności:
K_U01: potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach
K_U04: potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i pojęcia właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
Kompetencje społeczne:
K_K06: prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonywanym zawodem
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia praktyk są następujące:
1. dostarczenie zaświadczenia ze szkoły o odbyciu wymaganej liczby godzin obserwacji i lekcji;
2. stały kontakt z opiekunem praktyk w Instytucie Romanistyki UW
3. ocena nauczyciela – opiekuna praktyk;
4. dostarczenie Dziennika praktyk
5. ocena Dziennika praktyk przez opiekuna praktyk ze strony Instytutu Romanistyki.
Na zaliczenie z praktyk składają się: ocena lekcji pokazowej (lub ocena nauczyciela) (100 p. – w tym ocena prowadzenia lekcji 84 p. i ocena opanowania języka francuskiego 16 p.) oraz ocena Dziennika praktyk (150 p., w tym Dzienniczek uczenia się podczas praktyk zawodowych dydaktycznych / 60 p; Scenariusze przeprowadzonych przez studenta lekcji języka francuskiego / 50 p; Wnioski z rozmowy pohospitacyjnej / 20 p ; Autorefleksja po odbytych praktykach pedagogicznych / 20 p).
• Aby uzyskać zaliczenie praktyk, należy zdobyć 60% punktów. Żaden składnik oceny nie może zostać pominięty.
• Kryteria oceny Dziennika praktyk to zgodność z wymogami formalnymi (liczba przeprowadzonych obserwacji, własnych lekcji, kompletność wszystkich elementów – kart refleksji, podsumowania, rozmowy z nauczycielem), refleksyjność, poprawność metodyczna i językowa scenariuszy zajęć, umiejętność doboru materiałów dydaktycznych, poprawność redakcyjna i estetyczność opracowania.
Literatura
Komorowska, H. (2002). Umiejętność obserwacji i autoobserwacji. [w:] H. Komorowska, D. Obidniak. Stopień po stopniu. Rozwój zawodowy nauczyciela języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 15–23.
Kulińska A. (2011). Proces uczenia się przyszłych nauczycieli. [w:] H. Komorowska (red.). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf: 226-236.
Szymankiewicz K. (2017), Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – Uczenie się – Rozwój. Warszawa – Lublin: Instytut Romanistyki – Werset.
Vacher Y. (2015), Construire une pratique réflexive. Comprendre et agir. Louvain-La-Neuve : De Boeck Supérieur.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: