MET: Różnojęzyczność i międzykulturowość 3304-2D2-MET-2
Tematyka zajęć będzie obejmowała następujące zagadnienia:
- pojęcie „wielorakiej tożamości” (fr. identité plurielle)
- definicja pojęcia kompetencji różnojęzycznej
- definicja pojęcia „kompetencji międzykulturowej”
- System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur: pojęcie „podejść wielorakich”
- założenie podejścia międzykulturowego
- założenie podejścia „otwarcie na języki”
- założenia interkomprehensji
- założenia zintegrowanego kształcenia językowego
- warunki skutecznego pozytywnego transferu międzyjęzykowego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studenci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne.
Student:
- definiuje zjawisko wielojęzyczności i wielokulturowości w kontekście językoznawczym; socjolingwistycznym oraz glottodydaktycznym ;
- charakteryzuje kompetencję różnojęzyczną i różnokulturową, jak również sposoby ich rozwijania na lekcji języka obcego;
- określa rolę kontekstu społecznego, jako warunku rozwijania kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej;
- umie odnieść teoretyczne zagadnienia do praktyki dydaktycznej
- wyszukuje informacje i uzupełnia literaturę przedmiotu
- dokonuje samooceny swojej pracy
Kryteria oceniania
systematyczna i aktywna obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności)
przygotowanie zadań o charakterze projektowym
pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego
UWAGA! Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Robert, J.-P., Rosen, É., 2010, Dictionnaire pratique du CECR, éditions Ophrys, Paris.
Escudé, P., Janin, P., 2010, Le point sur l’intercompréhension, clé du plurilinguisme, Clé International, Paris.
Kucharczyk, R., 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Werset, Lublin.
Troncy, Ch. (dir.), 2014, Didactique du plurilinguisme. Approches plurielles des langues et des cultures. Autour de Michel Candelier., Presses Universitaires de Rennes, Rennes.
Wilczyńska, W., Mackiewicz, M, Krajka, J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: