seminarium magisterskie I : Wokół uczenia się: wyzwania dla współczesnej dydaktyki języków obcych (aspekty psychologiczne i socjologiczne) 3304-2D1W-SM-20
Przedmiotem analizy będą między innymi następujące zagadnienia:
- czynniki kulturowe wpływające na naukę języków obcych: status języka w regionie, konotacje przypisane różnym językom obcym, model nauczania/uczenia się dominujący w danej kulturze itd.,
- czynniki społeczne wpływające na naukę języków obcych: wpływ środowiska na preferencje poznawcze, mobilność społeczna itd.,
- czynniki psychologiczne wpływające na naukę języków obcych: osobowość, blokady psychologiczne, rola przekonań itd.,
- czynniki kontekstowe wpływające na naukę języka: wiek grupy docelowej, potrzeby uczących się, rodzaj kształcenia (formalne vs nieformalne), itd.
- zagadnienia związane z metodologią badań glottodydaktycznych: definiowanie obszaru badawczego, formułowanie problemu badawczego, celowość/brak celowości i zasady formułowania hipotezy badawczej, określanie zmiennych i ich wskaźników, świadomość istnienia i określanie roli zmiennych pośredniczących (interweniujących), zasady dotyczące stosowania różnych metod i technik badawczych (obserwacja, wywiad, ankieta, socjometria).
Szczegółowa tematyka zajęć będzie również zależeć od naukowych zainteresowań magistrantów.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/studentka:
- wie, na czym polega specyfika glottodydaktyki w obszarze nauk humanistycznych jak przeprowadzić glottodydaktyczne postępowanie badawcze;
- zna w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu glottodydaktyki;
- zna w pogłębionym stopniu tendencje, kierunki i metodologie badawcze w zakresie glottodydaktyki;
- zna w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone zagadnienia z zakresu glottodydaktyki;
- zna w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do obszaru glottodydaktyki;
- zna w pogłębionym stopniu wybrane szczegółowe fakty, procesy i zjawiska z zakresu glottodydaktyki;
- zna w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości związanych z kierunkiem studiów;
- zna ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady prawa autorskiego i własności intelektualnej
W zakresie umiejętności student/studentka potrafi:
- stosować podczas planowania badań złożone koncepcje teoretyczne, właściwe dla glottodydaktyki;
- wykorzystywać w badaniach złożone umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i technik badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie glottodydaktyki;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł ;
- rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze;
- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i złożonych ujęć teoretycznych, oraz argumentować w pogłębionym stopniu przyjęty punkt widzenia;
- stosować pogłębioną wiedzę z zakresu glottodydaktyki;
- Stosować złożone techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie glottodydaktyki.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka :
- dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, jak również dokonywania modyfikacji i korekt postaw i zachowań;
- jest gotów/owa do wykorzystywania kompetencji glottodydaktycznych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego;
- potrafi dyskutować z poszanowaniem zdania innych uczestników grupy,
- potrafi redagować swoją prace magisterską z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej;
- jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając w pogłębiony sposób z różnych form i i mediów
- przestrzega zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium magisterskiego jest regularna obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, opracowanie krytyczne lektur, przygotowanie prezentacji tematycznych oraz redagowanie systematyczne kolejnych części pracy magisterskiej. Na koniec pierwszego semestru student przygotuje pisemnie syntezę trzech artykułów naukowych.
Literatura
- Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań glottodydaktycznych, Avalon, 2010.
- Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009.
- Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009
- Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, Warszawa: WSiP, 2000.
- Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: