Seminarium magisterskie I: Poetyki francuskojęzycznych literatur Oceanu Indyjskiego, Karaibów i Québecu 3304-2D1W-SM-027
Seminarium magisterskie poświęcone będzie frankofońskim literaturom wysp Oceanu Indyjskiego, Karaibów i Québecu, w szczególności estetycznym sposobom i środkom obrazowania wspomnianych przestrzeni w prozie, poezji czy teatrze, a także literackim projektom zakorzenionym w tych obszarach i ich związkom z kanonem europejskim.
Przykładowy zakres tematyczny to:
- zaszłości kolonialne i postkolonialne oraz wyzwania współczesności w literaturach obszarów objętych seminarium;
- literatura ustna i jej ślady we współczesnych utworach literackich;
- przenikanie się i hybrydowość (kreolizacja) kultur i estetyk;
- rewitalizacja kultur rdzennych poprzez literaturę;
- zagadnienia tożsamości (postkolonialnej, migracyjnej, skreolizowanej) i jej reprezentacje literackie.
Dodatkowa możliwość to praca nad rękopisami listów z osiemnastowiecz-
nej wyprawy w głąb Indii i podjęcie działań w roli współedytora.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu miejsce badań nad literaturą frankofońską w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01);
- na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla literaturoznawstwa francuskiego i frankofońskiego (K_W02);
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą francuską i frankofońską (K_W03);
- w pogłębionym stopniu sytuację językową w obszarach francuskojęzycznych wysp Oceanu indyjskiego i Karaibów oraz czynniki, które ją ukształtowały (K_W04)
- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej obszarów frankofońskich, w tym w szczególności wysp Oceanu indyjskiego, Karaibów i Quebecu (K_W07)
Student potrafi:
- korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U01);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa francuskiego i frankofońskiego (K_U02);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawsta francuskiego i frankofońskiego (K_U03);
- wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej (K_U05);
- w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa francuskiego i frankofońskiego (K_U06);
- w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa francuskiego i frankofońskiego (K_U07):
- merytorycznie argumentować w języku francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (K_U08);
- stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa francuskiego i frankofońskiego (K_U09);
- przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście francuskim i frankofońskim (K_U11);
- przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U13);
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie literautorznawstwa francuskiego i frankofońskiego (K_K01);
- uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów (K_K02);
- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K03);
- przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K04);
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K06);
- przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K07);
- współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań (K_K09);
Kryteria oceniania
Obecność (tylko dwie nieobecności "bez konsekwencji"), aktywność na zajęciach, prezentacje, projekty, testy w pierwszych semestrach, w kolejnych - oddawanie poszczególnych części pracy magisterskiej.
Uwaga: warunkiem zaliczenia IV semestru jest ukończona i zaakceptowana przez promotora praca magisterska.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Littérature :
ACHOUR, CH., Les francophonies littéraires, Paris, Presses Universitaires de Vincennes, 2016;
BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.
COMBE, D., Les littératures francophones : Questions, débats, polémiques,
Paris, PUF, 2010.
CORZANI, J., HOFFMANN, J-F et PICCIONE, M-L.,, Les Amériques : Haïti, Antilles-Guyane, Québec, Paris, Belin, coll. « Littératures francophones », 1998.
JOUBERT, J.-L., Littératures de l’océan Indien, Paris, EDICEF, 1991.
KWATERKO, J., Dialogi z Ameryką: o frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2003.
ISSUR, Kumari R. et HOOKOOMSING, Vinesh Y., L’océan Indien dans les littératures francophones. Pays réels, pays rêvés, pays révélés, Éditions Karthala et Presses de l’Université de Maurice, 2001.
L’Interculturel francophonie, n-os 1 : Madagascar (2000) , 23 : Raharimanana : la poétique du vertige (2013), 28 : Écrivaines de l’île Maurice et de La Réunion […] (2015), 36 : David Jaomanoro : Madagascar-Mayotte d’une île l’autre (2019).
MARTY, A., Haïti en littérature, Paris, La Flèche du temps/Maisonneuve & Larose, coll. « Littérature d’Afrique et de la Caraïbe », 2000.
MOURA, Jean-Marc, Littératures francophones et théorie postcoloniale, Presses Universitaires de France, coll. « Écritures francophones », 1999.
RACAULT, Jean-Michel, Mémoires du Grand Océan. Des relations de voyages aux littératures francophones de l’océan Indien, Paris, PUPS, 2007.
RAUVILLE, Camille de, Indianocéanisme, Éditions du Tramail, 1990.
WŁOCZEWSKA, Agnieszka, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: