Seminarium magisterskie I: Dydaktyka języków obcych wobec nowych wyzwań 3304-2D1W-SM-024
Glottodydaktyka to nauka, która zawsze czerpała z dyscyplin pokrewnych, zatem seminarium będzie poświęcone z jednej strony zagadnieniom stricte glottodydaktycznym, ale też będzie czerpało z takich obszarów wiedzy jak socjolingwistyka, psychologia, językoznawstwo kognitywne i korpusowe czy sztuczna inteligencja.
W kontekście zagadnień szczególnie ostatnio bardzo istotnych dla glottodydaktyki, ale których podstawy odnajdujemy w innych obszarach badawczych, podczas pierwszego semestru seminarium będzie omawiane zjawisko grzeczności językowej w wymiarze socjolingwistycznym i interkulturowym, kwestie związane ze znaczeniem i konstruowaniem znaczeń czerpiące z obszaru językoznawstwa kognitywnego, rozwijanie kompetencji leksykalnej i semantycznej w oparciu o analizę korpusową oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w dydaktyce języków obcych.
Z kolei w drugim semestrze wśród nowych wyzwań, jakie stoją obecnie przed glottodydaktyką, omówione i dyskutowane będą badania dotyczące takich zagadnień jak ekoglottodydaktyka, rozwijanie kompetencji różnojęzycznej, zastosowanie różnych typów mediacji w nauczaniu/uczeniu się języków obcych, uczenie się formalne i nieformalne, ocenianie kształtujące i indywidualizacja nauczania.
Jednym z głównych celów seminarium jest analiza oraz przeprowadzenie badania w odniesieniu do wybranych zagadnień. W ramach przygotowania pracy magisterskiej studenci zapoznają się z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi na gruncie nauk pedagogicznych oraz przeprowadzą badanie.
Przedmiotem analizy będą między innymi następujące zagadnienia:
• kompetencje ogólne jako podstawa dla rozwijania kompetencji językowych i zrozumienia potrzeby indywidualizacji nauczania (rola wiedzy, umiejętności praktycznych, uwarunkowań osobowościowych i umiejętności uczenia się w procesie dydaktycznym);
• metody rozwijania i ewaluacji kompetencji socjolingwistycznej i pragmatycznej;
• metody rozwijania kompetencji leksykalnej i semantycznej;
• kompetencja interkulturowa, różnokulturowa i różnojęzyczna – specyfika, trudności i wyzwania, role uczniów i nauczyciela;
• grzeczność językowa jako składowa kompetencji socjolingwistycznej oraz jej wymiar interkulturowy;
• wykorzystanie korpusów tekstowych w nauczaniu/uczeniu się słownictwa;
• sztuczna inteligencja w nauczaniu/uczeniu się języka francuskiego;
• Co nowego wnosi podejście ekolingwistyczne do nauczania języków obcych?
• Typy i role mediacji wg Cadre européen commun de référence pour les langues. Volume complémentaire (2022) oraz ich zastosowanie w praktyce glottodydaktycznej
• Zasady, zalety i wyzwania związane z ocenianiem wspierającym i kształtującym w glottodydaktyce
• Rola formalnego i nieformalnego uczenia się języków obcych w dzisiejszej edukacji
• Indywidualizacja nauczania - cele, zasady, korzyści, możliwości realizacji w kontekście szkolnej nauki języka obcego
• zagadnienia związane z metodologią badań glottodydaktycznych: definiowanie obszaru badawczego, formułowanie problemu badawczego, celowość/brak celowości i zasady formułowania hipotezy badawczej, określanie zmiennych i ich wskaźników, świadomość istnienia i określanie roli zmiennych pośredniczących (interweniujących), zasady dotyczące stosowania różnych metod i technik
badawczych (obserwacja, wywiad, ankieta, socjometria);
• kwestie językowe dotyczące specyfiki dyskursu akademickiego oraz redakcyjne.
Szczegółowa tematyka zajęć będzie również uzależniona od naukowych zainteresowań magistrantów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po zakończeniu I roku seminarium magistranci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne.
Student:
• ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
• zna na poziomie rozszerzonym pojęcia i terminologię używane do opisu języka i metodyki nauczania języków obcych, rozumie ich usytuowanie w relacji do innych dziedzin humanistyki (K_W03)
• ma pogłębioną wiedzę o kierunkach badań w językoznawstwie i metodyce nauczania języków obcych i o najnowszych osiągnięciach w tych dziedzinach (K_W06)
• zna francuskie słownictwo specjalistyczne z zakresu różnych dziedzin (K_W12)
• K_U02 - posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji naukowej i przygotowania własnych prac naukowych z zakresu filologii romańskiej
- K_U03 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swoich zdolności i kierowania własną karierą zawodową; umie projektować i prezentować badania naukowe w kontekście przygotowania pracy magisterskiej
- K_U06 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania
- K_U08 - umie zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych
- K_U13 - potrafi przeprowadzić badanie naukowe w zakresie jednej z dyscyplin: literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, językoznawstwa, glottodydaktyki
- K_U15 - stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi
- K_K01 - dokonuje regularnej autorefleksji, dzięki czemu ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności, jak również potrafi doradzać innym w zakresie ww. kompetencji
- K_K05 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
- K_K06 - prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonywanym zawodem
- K_K09 - interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Wymagana jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze), analiza lektur, aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu, przedstawienie konspektu oraz wstępnej bibliografii do pracy magisterskiej w drugim semestrze (część merytoryczna i badawcza).
Literatura
Conseil de l’Europe (2022). Cadre européen commun de référence pour les langues. Volume complémentaire. https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270
Dryjańska, A. (2020) « L’interculturel en classe de langue — analyse de corpus pour l’étude de différences et de ressemblances sémantiques du terme politesse en français et en polonais”, Neophilologica, 32, 233-257. https://doi.org/10.31261/NEO.2020.32.13 (40p)
Dryjańska A. (2020) “Patrimoine vs. dziedzictwo – interculturality in French language teaching”, text und diskurs 13, 175–193. http://www.tekst-dyskurs.eu/index.php/pl/lista-zeszytow/zeszyt-13-2020/125-artykul-do-zeszytu-38
Dryjańska, A. (2021) L’interculturel en classe de langue pour former des médiateurs culturels – analyse de corpus de l’adjectif poli en français et polonais, Taikomoji kalbotyra, 15: 123–142.
Grabowska, M., & Wiater, A. (2023). Rola nieformalnego uczenia się języków obcych w świadomości studentów filologii francuskiej. Neofilolog, (60/2), 348–361. https://doi.org/10.14746/n.2023.60.2.5
Kucharczyk R. (2018), Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego). Lublin: Werset.
Kucharczyk, R., Szymankiewicz, K. (2019), « L’autonarration en tant que méthode d’investigation sur la compétence plurilingue », Studia Romanica Posnaniensia, , vol. 46, nr 2, 81-97.
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/srp/article/view/19314
Kucharczyk R., Szymankiewicz K. (2022), « (Re)construire le sens à travers les activités de médiation – point de vue des enseignants sur la médiation en classe de langue étrangère en Pologne », Romanica Wratislaviensia t. 69, s. 39-51.
Jaworska M. (2013). Indywidualizacja procesu nauczania języków obcych a instytucjonalny kontekst edukacyjny. Lingwistyka Stosowana / Applied Linguistics / Angewandte Linguistik nr 8, 43-52.
Lankiewicz H. (2015), Teacher language awareness in the ecological perspective. A collaborative inquiry based on languaging. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Lepareur, C. Grangeat, M. (2018). « Évaluation formative et autorégulation des apprentissages des élèves : propositions méthodologiques pour l’analyse de processus in situ ». Mesure et évaluation en éducation, n°41(2), 131–162.
Sujecka-Zając, J. (2020). CZY JESTEŚMY GOTOWI NA EKOGLOTTODYDAKTYKĘ W POLSKIM KONTEKŚCIE EDUKACYJNYM?. Neofilolog, (55/1), 11–26. https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: