Wybrane problemy badawcze w glottodydaktyce 3304-2D1O-WPWG-054
Na ćwiczeniach zaproponowane zostaną główne zagadnienia badawcze interesujące glottodydaktykę XXI wieku wraz z pokazaniem właściwych im narzędzi badawczych:
1. Glottodydaktyka jako nauka
2. Zagadnienia różnojęzyczności i różnokulturowości w ujęciu glottodydaktycznym
3. Rozwijanie kompetencji interakcyjnej na lekcji języka obcego
4. Kompetencja socjolingwistyczna na lekcji języka obcego
5. Badania nad kompetencją uczenia się w ujęciu glottodydaktycznym
6. Rozwijanie kompetencji mediacyjnych na lekcji języka obcego
7. Rola feedbacku w procesie uczenia się języków obcych
8. Strategie uczenia się kluczem do sukcesu w procesie uczenia się języka obcego
9. Rozwijanie autonomii uczącego się.
10. Czynniki afektywne w nauczaniu/uczeniu się języków obcych.
11. Osobowość a nauka języków obcych
12. Motywacja w klasie językowej
13. Kreatywność w klasie językowej
14. Uczniowie zdolni - jakie metody nauczania stosować?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
1. Student/studentka zna podstawowe zagadnienia badawcze, w zakresie których prowadzone są postępowania empiryczne;
2. student/studentka wie, jakie postępowania badawcze są zasadne w ramach podjętych problemów badawczych;
3. student studentka wyróżnia kategorie problemów badawczych.
W zakresie umiejętności:
1. student/studentka krytycznie dyskutuje o narzędziach badawczych zastosowanych do badania danego zagadnienia.
2. student/studentka teoretycznie projektuje postępowanie badawcze w ramach wybranych zagadnień;
3. student/studentka potrafi dokonać skutecznej kwerendy literatury przedmiotu.
W zakresie kompetencji społecznych:
1. student/studentka zna i stosuje zasady komunikacji z poszanowaniem rozmówcy
2. student/studentka współpracuje w grupie
3. student/studentka przestrzega reguł współżycia społecznego.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia przedmiotu:
1. aktywna obecność na zajęciach, opracowywanie tekstów będących przedmiotem analiz na zajęciach
2. regularne refleksje pisemne dotyczące wybranych zagadnień glottodydaktycznych.
3. praca zaliczeniowa o charakterze projektowym.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Arnold, J., 2004, « Comment les facteurs affectifs influent-ils l’apprentissage d’une langue étrangère » [in :] Études de linguistique appliqué n 144, pp. 407-425.
Barth, B-M., 2013, Élève chercheur, enseignant médiateur, Paris : Retz.
Battaglia, N. « La motivation dans la classe de langue » (en ligne) https://core.ac.uk/download/pdf/236421269.pdf (consulté le 15.02.2021)
Blakemore S-J., Frith U., 2005, Jak uczy się mózg, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Blanchet Ph., Chardenet P. (dir.), 2011, Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Approches contextualisées. Paris: Éditions des archives contemporaines.
Chevrier, J., Fortin, G., Leblanc, R., Théberge, M., 2000, « Le style d’apprentissage » [in :] Education et francophonie, vol/ XXVIII, n°1/2000, Québec :Association Canadienne d’Education de Langue Française, p. 3-72, http://www.acelf.ca/c/revue/revuehtml/28-1/03-chevrier.html
Costa, J., 2008, « Langues et cultures régionales, langues étrangères. Quels enjeux pour une convergence didactique ? » [in :] Les cahiers de l’Acedle n 5 (en ligne) https://journals.openedition.org/rdlc/6329 (consulté le 15.02.2021)
Duquette, L., Renié, D., 1998, « Stratégies d’apprentissage dans un contexte d’autonomie et environnement hypermédia » [in :] Études de linguistique appliqué n 110, pp. 237-246.
Gaté, J.-P., 2012, Pratiquer le dialogue pédagogique à l’Université, Lyon : Chronique sociale.
Jinjing Wang, « Personnalité et sentiment de réussite/d’échec dans l’apprentissage d’une L2 », Recherches en didactique des langues et des cultures [En ligne], 12-3 | 2015, mis en ligne le 07 décembre 2015, consulté le 02 janvier 2024. URL : http://rdlc.revues.org/1016
Kucharczyk, R., Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie języka francuskiego jako drugiego języka obcego)
Marzano R.J., 2012, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, wyd. polskie, Warszawa: Centrum edukacji Obywatelskiej.
Melo-Pfeifer, S., Schröder-Sura, A., « Les tâches de médiation dans les manuels de FLE pour le secondaire en Allemagne » [in :] Recherches en didactique des langues étrangères et des cultures n 15/3, pp. 1-19.
Perrenoud, Ph., 2004, « Qu’est-ce que c’est apprendre ? » [in :] Enfance&Psy n 24, pp. 9-17
Półtorak, E., 2011, « Question du feed-back en didactique des langues étrangères : quelques réflexions théoriques » [in :] Glottodidactica n XXXVIII, pp. 1-17.
Puzzo, I., 2013, « Pédagogie de la créativité : de l’émotion à l’apprentissage » [in :] Éducation et socialisation n 33, pp. 1-17.
Reebirk C., Lindschouw J. (2020), L’acquisition du français informel – étude d’un cours d’enseignement communicatif sur les compétences sociolinguistiques. (In : SHS Web of Conferences 78, Congrès Mondial de Linguistique Française – CMLF 2020. https://doi.org/10.1051/shsconf/20207807017
Rada Europy, 2001 [2003 wyd.polskie], Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Paris:Didier.
Sujecka-Zając, J., 2016, Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej, Lublin/Warszawa:Werset/ Instytut Romanistyki UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: