Praktyczna nauka języka francuskiego - Gramatyka 3304-2D1O-PNJF-GRAM
Zakres tematów:
a) refleksje nad metodami nauczania gramatyki ( metody dedukcyjna i indukcyjna), pojęcie normy językowej (jakimi źródłami się kierować w wyborze form gramatycznych);
b) gramatyka tekstu : składniowe i leksykalne środki wyrażania modalności, kryteria spójności tekstu, sposoby referowania cudzej mowy (sposoby wyrażania dystansu nadawcy wobec referowanych treści lub solidaryzowania się) oraz sposoby wyrażania i uzasadniania sądów wartościujących
c) ćwiczenia z zakresu poprawności gramatycznej: wybrane zagadnienia dotyczące m.in. użycia rodzajników (apposition liée/ apposition détachée), pytań w mowie zależnej (questions indirectes)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W08 - w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne,
leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka francuskiego
K_W09 - w zaawansowanym stopniu zasady analizy i interpretacji tekstów należących
do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego
K_W10 - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu
kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego
Student potrafi:
K_U04 - przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i
podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia
K_U09 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych
źródeł
K_U10 - pracować w grupie, także w kontekście różnokulturowym
Student jest gotów do:
K_K01 - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności
K_K02 - otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
K_K05 - aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z
różnych form i i mediów
K_K10 - współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania
stosownych do sytuacji rozwiązań.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. Forma zaliczenia zajęć :
- ocena pracy i aktywności studenta w ciągu semestru, próg zaliczenia 60%
- oraz oddane wszystkie prace (3) , ocenione na min. 60%
60-70 % 3
71-76% 3,5
77-86% 4
87-92% 4,5
93-100% 5 i 5 !
Prace pisane w klasie.
2. Student ma prawo do dwóch nieobecności.
Uszczegółowienie wymagań w zależności od prowadzącego zajęcia zostanie podane na początku semestru.
W semestrze zimowym 2024/2025 dyżur będzie miał miejsce :
1. mgr Krystyna Zaleska : środa 13.15-14.15 po uprzednim umówieniu się drogą mailową;
lub dowolnego dnia zdalnie : link do spotkania Zoom.us zostanie przesłany po uprzednim umówieniu się drogą mailową
2. dr Małgorzata Molska : poniedziałek 11h30-12h30 s. 3.410
Literatura
Literatura :
Amossy Ruth, L'argumentation dans le discours. Discours politique, littérature d'idées, fiction, Nathan, Paris, 2000
Bralczyk Jerzy., O leksykalnych wyznacznikach prawdziwościowej oceny sądów, Katowice 1978
Grzegorczykowa Renata., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1995.
Pachocińska Elżbieta , La question rhétorique comme une forme de raisonnement persuasif, Kwartalnik Neofilologiczny, XLV, 1(1998)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: