MET-DJF: Rozwijanie kompetencji językowych 3304-2D1O-MET-RKJ
Treści merytoryczne i tematyka zajęć:
1. Kompetencja komunikacyjna i jej części składowe wg ESOKJ - przypomnienie.
2. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).
3. Praca z autentycznymi nagraniami audio i wideo; wykorzystanie piosenek na lekcji języka obcego.
4. Rozwijanie sprawności rozumienia tekstu pisanego (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).
5. Rozwijanie sprawności mówienia (zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).
6. Ćwiczenia komunikacyjne. Zbliżanie komunikacji w klasie do komunikacji autentycznej.
7. Rozwijanie sprawności pisania(zasady nauczania, etapy pracy, rodzaje ćwiczeń).
8. Jak wykorzystać na lekcji pisane teksty autentyczne? (kryteria wyboru tekstów, rodzaje dokumentów autentycznych, cele i ćwiczenia w pracy nad tekstami autentycznymi)
9. Rozwijanie kompetencji interkulturowej.
10. Jak nauczać gramatyki? Etapy konceptualizacji.
11. Nauczanie słownictwa.
12. Analiza podręczników do nauki języka francuskiego.
13. Obserwacje lekcji.
14. Planowanie lekcji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po pozytywnym zakończeniu tego modułu student powinien posiadać umiejętność:
1. zintegrowanego nauczania sprawności językowych poprzez uwzględniające uwarunkowania psycholingwistyczne użytkownika języka dobór i przeprowadzenie aktywności i zadań językowych ;
2. rozwijania kompetencji komunikacyjnej uczniów przy użyciu technik zbliżających komunikację w klasie do komunikacji autentycznej ;
3. stosowania podejścia indukcyjnego w nauczaniu gramatyki ;
4. wprowadzania, ułatwiania zapamiętywania i utrwalania słownictwa obcojęzycznego ;
5. doboru i właściwego wykorzystania dokumentów autentycznych na lekcji ;
6. wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego z uwzględnieniem kontekstu nauczania ;
7. krytycznego obserwowania lekcji języka francuskiego ;
8. formułowania celów lekcji oraz poleceń ; planowania lekcji/sekwencji dydaktycznych.
Kryteria oceniania
Metody formy oceny pracy studenta:
Warunki zaliczenia: obecność, zapoznanie się z podanymi lekturami, zaliczenie testu teoretyczno-praktycznego, opracowanie dwóch fiszek praktycznych dot. pracy z materiałem autentycznym oraz jednego pełnego konspektu lekcji.
Forma zaliczenia : na ocenę
Literatura
COURTILLON J., " L'enseignement des langues peut-il échapper a la routine ? ", le FDM no 285, 40-43
COURTILLON J., Élaborer un cours de FLE, Paris : Hachette, 2003
CUQ J-P, GRUCA I., Cours de didactique du frnaçais langue étrangere et seconde, Grenoble : PUG, 2002
GALISSON, COSTE, Dictionnaire didactique des langues
KOMOROWSKA H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2001
KRZEMIŃSKA W., KWOLEK J., Planifier ses cours de français, C&D, Kraków, 1994
PORCHER L., L'enseignement des langues étrangeres, Paris : Hachette, 2004
SHEILS, La communication dans la classe de langue, Ed. Du Conseil de l'Europe, Strasbourg, 1991
TAGLIANTE Ch., La classe de langue, coll. Techniques de classe, CLE International, 1994
Un Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de la Coopération Culturelle, Comité de l'Education, Division des Langues Vivantes, Strasbourg, http://www.culture2.coe.int/portfolio//documents/cadrecommun.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: