Metodologia badań w glottodydaktyce 3304-2D1O-MBWG-051
1. Wprowadzenie do metodologii badań naukowych oraz paradygmatu ilościowego i jakościowego
2. Czym są badania jakościowe? Jaki jest ich potencjał badawczy da obszaru glottodydaktyki?
3. Etapy procesu badawczego
4. Konstruowanie problemu badawczego i pytań badawczych
5-6. Przegląd wybranych technik zbierania danych w paradygmacie jakościowym:
- badanie w działaniu
- studium przypadku
- badania etnograficzne
- obserwacja
- analiza dyskursu
- wywiady (ustrukturyzowane, nieustrukturyzowane)
- quasi-eksperymenty
-autonarracje
-dialog dydaktyczny
7. Procedury zbierania danych i ich klasyfikowania
8 - 9 - analiza wybranych badań z zakresu glottodydaktyki
10-11. Jak opracować dobry projekt badawczy?
12. - Zostań badaczem - kilka słów o deontologii badań
13. Sposoby przedstawiania i interpretowania badań
14 -15 - prezentacje studentów (projektów badawczych)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/studentka:
- K-W01: zna w pogłębionym stopniu specyfikę badań glottodydaktycznych i rozumie ich przedmiot,
- K-W02: zna w pogłębionym stopniu terminologię właściwą dla badań glottodydaktycznych;
- K-W04: zna w pogłębionym stopniu najnowsze tendencje w badaniu problematyki glottodydaktycznej, śledzi rozwój metodologii w tym obszarze;
- K-W04: zna w pogłębionym stopniu złożone zagadnienia z obszaru badań glottodydaktycznych;
- K-W04: zna w pogłębionym stopniu zasady pracy naukowej, rozumie istotę zjawisk metodologicznych;
- K-W04: zna w pogłębionym stopniu główne paradygmaty badań metodologicznych;
- KW-01: wie, jakie są cechy charakterystyczne badań jakościowych;
- KW-01: potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki zbierania danych w paradygmacie jakościowym;
W zakresie umiejętności student/studentka:
- K-U01: potrafi stosować złożone koncepcje teoretyczne badawcze właściwe dla glottodydaktyki;
- K-U02: potrafi wykorzystywać w badaniach glottodydaktycznych złożone umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i technik badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac;
- K-U02: potrafi zastosować pogłębioną wiedzę glottodydaktyczną dla opracowania projektu badawczego;
w zakresie kompetencji społecznych student/studentka:
- K-K04: rozumie wyzwania etyczne badań naukowych;
- K-K03: argumentuje i dyskutuje z innymi uczestnikami zajęć;
- K-K01: troszczy się o jakość swojej pracy
- K-K01: krytycznie ocenia własną wiedzę (arkusze samooceny), jest wrażliwy na swoje zachowania i postawy
- K-K04: wykorzystuje kompetencje glottodydaktyczne na rzecz organizowania życia naukowego (konferencje studenckie).
- K-K04: współpracuje z kolegami i koleżankami podczas pracy w grupach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu obejmuje zarówno w trybie stacjonarnym jak i w trybie zdalnym:
- systematyczna obecność i aktywny udział w zajęciach (jeśli w trybie zdalnym z wykorzystaniem Google Meet i GoogleClassroom)
- opracowanie projektu badawczego wraz z narzędziami do zbierania danych.
- bieżące monitorowanie stopnia rozumienia omawianych zagadnień przez "wejściówki", dyskusje, pracę w parach i małych grupach;
- uczenie się we współpracy - przygotowanie wystąpień tematycznych w parach z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
Kryteria są przekazane i omówione na zajęciach.
W semestrze zimowym 2023/2024 dyżur prowadzącej zajęcia odbywać się będzie w środy w godzinach 10-11 (stacjonarnie, pok. 3410 lub zdalnie po umówieniu się na spotkanie).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Brzeziński, J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Ellis, R. (2010). Recherche sur l’enseignement et la pédagogie des langues. W : Recherches et applications. FDML, n°48, s. 46-65.
Fortin M-F., Gagnon J., 2016, Fondements et étapes du processus de recherche, Québec: Chenelière Education.
Galisson, R. (red.) (2009). Les ressorts d’un développement durable de la recherche en matière d’éducation aux et par les langues-cultures. Revue de didactologie des langues-cultures et de lexicologie, n° 155, juillet-septembre 2009. Paris : Didier Erudition. Garnier, S., Savage, A.D. (2011). Rédiger un texte académique en français. Paris: Editions Ophrys.
Komorowska, H. (1982). Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: PWN
Konarzewski, K. (2000). J a k u p r a w i a ć b a d a n i a o ś w i a t o w e : M e t o d o l o g i a p r a k t y c z n a. Warszawa: WsiP. Krüger, H-H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk w wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krüger, H-H. (2007). M e t o d y b a d a ń w p e d a g o g i c e. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łobocki, M. (2006a). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łobocki, M. (2006b). M e t o d y i t e c h n i k i b a d a ń p e d a g o g i c z n y c h. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mialaret, G. (2004). Les méthodes de recherche en science de l’éducation. Paris : Presses Universitaire de France.
Palka, S. (2006). M e t o d o l o g i a, b a d a n i a, p r a k t y k a p e d a g o g i c z n a. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pilch, T. & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie « Żak ».
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Silverman, D. (2009a). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, D. (2009a). Interpretacja badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: