Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Katastrofy i środowisko w literaturze frankofońskiej Ameryk (Karaiby, Luizjana, Quebec) 3304-1DZXW-KL-35
Zajęcia proponują krytyczną analizę literackich reprezentacji katastrofy we frankofońskiej literaturze z amerykańskiej przestrzeni, w szczególności na Karaibach, w Quebecu i Luizjanie. Co łączy huragany, trzęsienia ziemi, kolonizację, dewastację środowiska i znikanie rdzennej ludności? Wszystkie one, w różnym stopniu, są formami katastrofy - nagłej lub powolnej, widocznej lub niewidocznej - która wpływa na ciała i krajobrazy.
Opierając się na korpusie powieści i wierszy z obszarów naznaczonych historią kolonialną, nierównością społeczną i wrażliwością środowiskową, zajęcia zbadają powiązania między katastrofą, krajobrazem, tożsamością i pamięcią. Od wydarzeń naturalnych, takich jak trzęsienia ziemi i huragany, po bardziej strukturalne zjawiska, takie jak wylesianie, zanieczyszczenie, ekstraktywizm oraz wymazywanie językowe i kulturowe, badane teksty świadczą o złożoności światów w kryzysie i formach oporu, które wywołują.
W ramach zajęć omawiane będą dzieła autorów i autorek z Haiti (Dany Laferrière), literatury rdzennych narodów Quebecu (Naomi Fontaine) oraz poezja z Luizjany pisana w języku francuskim (Jean Arceneaux, Zachary Richard, czasopismo literackie "Feux Follets").
Podejście metodologiczne kursu opiera się na ekokrytyce dekolonialnej, zwracającej uwagę na formy niesprawiedliwości środowiskowej specyficzne dla kontekstów post- i neokolonialnych, skrzyżowanej z lekturą socjokrytyczną, która umieszcza dzieła w ich historycznych, politycznych i społecznych ramach.
Literatury z amerykańskiej przestrzeni frankofońskiej będą zatem postrzegane jako przestrzenie poetyckiej inwencji, estetycznych eksperymentów i symbolicznego przywłaszczania zranionych terytoriów. Dzięki takiemu podejściu zajęcia mają na celu podkreślenie głosów, które są często marginalizowane w globalnych narracjach na temat antropocenu, oraz myślenie o katastrofach nie jako o odosobnionych wydarzeniach, ale jako o symptomach szerszego zaburzenia: kolonialnego, ekologicznego i ontologicznego.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba studiująca ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12); ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury frankofońskiej (K_W04); potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01); potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U05); umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02); interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym oraz w literaturze krajów frankofońskich (K_K09).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- udział w dyskusji
- prezentacja ustna
- 2 testy
- egzamin ustny
- obecność i aktywność na zajęciach (więcej niż dwie nieobecności skutkują dodatkowym pytaniem na teście)
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Metody dydaktyczne:
- praca indywidualna oraz w grupach
- dyskusja kierowana
- analiza i interpretacja tekstów literackich
Literatura
Utwory:
- Fontaine, Naomi, "Manikanetish", Montréal, Mémoire d'encrier, 2017.
- Laferrière, Dany, "Tout bouge autour de moi", Paris, Grasset, 2010.
- Wybrane wiersze z Luizjany frankofońskiej (XX-XXI w.)
Szczegółowy program i lista utworów do analizy, w tym źródła teoretyczne, zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: