Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Francuskie i frankofońskie manifesty literackie w XX i XXI wieku 3304-1DZXW-KL-33
Zajęcia mają na celu zapoznanie grupy z podstawowymi manifestami z francuskiej i frankofońskiej przestrzeni literackiej, a dzięki temu dokonanie przeglądu głównych koncepcji kierujących estetycznymi, intelektualnymi i ideologicznymi poszukiwaniami pisarzy i pisarek francuskich i frankofońskich od Défense et illustration de la langue française (1549) Joachima Du Bellay do „Pour une littérature-monde en français” (2007), ze szczególnym uwzględnieniem tekstów z XX i XXI wieku.
Program zajęć zakłada refleksję nad manifestem literackim jako specyficznym gatunkiem wypowiedzi literackiej, posiadającym zarówno swoją estetykę jak i funkcję, często związaną ze społeczno-politycznym zaangażowaniem twórców. Manifesty są zatem specyficznymi tekstami kultury, w których splatają się zarówno wątki czysto estetyczne, te związane z dynamiką życia literackiego w danej epoce jak również te wynikające z polityczno-ideologicznych przemian na przestrzeni lat. Jako takie, w obszarze francuskim i frankofońskim, manifesty pozwalają prześledzić ewolucję koncepcji literackich w odniesieniu do społeczno-politycznych uwarunkowań samej Francji jak i obszarów związanych z jej imperialną ekspansją.
Celem zajęć będzie zatem dokonanie takiego przeglądu ze szczególnym uwzględnieniem stosunku do samego języka francuskiego, jaki wyraża się w poszczególnych tekstach.
W cyklu 2024L:
Patrz informacje niezależnie od cyklu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12); ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury frankofońskiej (K_W04); potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01); potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U05); umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02); interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym oraz w literaturze krajów frankofońskich (K_K09).
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusji
- prezentacja ustna
- semestralna praca pisemna
- ocena z egzaminu końcowego
Szczegółowe zasady oceniania zostaną podane na pierwszych zajęciach.
Literatura
Abastado, Claude, « Introduction », Littérature, nº 39, octobre 1980, p. 3-11,
numéro « Les manifestes ».
Contarini, Silvia, Claire Joubert et Jean-Marc Moura (sous la dir. de), Penser la différence culturelle du colonial au mondial : une anthologie transculturelle, Sesto S. Giovanni, Éditions Mimésis, 2019.
Fautrier, Pascale, Les grands manifestes littéraires. Anthologie, Paris,
Gallimard, 2009, coll. « Folioplus classiques ».
Heimpel, Rod S., Généalogie du manifeste littéraire, University Press of the
South, New Orléans, 2001.
Obszynski, Michal, Manifestes et programmes littéraires aux Caraïbes francophones. En/jeux idéologiques et poétiques, Lejda, Brill, 2016.
Tomiche, Anne, « Manifestes artistiques, art manifestaire », Itinéraires et contacts
de cultures, vol. 43, 2008, pp. 23-42 (dossier « L’art qui manifeste » sous la dir. de
Anne Larue).
Tomicka, Małgorzata, Programmes et manifestes littéraires en France au XIXe
siècle, Wrocław, Editions de l’Université de Wrocław, 1990.
W cyklu 2024L:
Patrz informacje niezależnie od cyklu. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Dyżur w semestrze letnim 2024/25 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: