Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Zwierzę, drzewo, rzeka…- ewolucje przedstawień środowiska naturalnego w literaturze francuskiej i belgijskiej (XIX-XXI w.) 3304-1DZXW-KL-32
Rozwijające się prężnie nurty eko- i zookrytyki, eko- i zoopoetyki, a także geopoetyki oferujące metody czytania współczesnych tekstów poświęconych szeroko rozumianej tematyce ekologicznej, skłaniają również do refleksji nad tekstami wcześniejszymi. Proponowane zajęcia będą podążać tym właśnie tropem i pokażą kilka najciekawszych przykładów przedstawiania środowiska naturalnego, od początku XIX w. do dzisiaj, w literaturze francuskiej i belgijskiej. Pośród zagadnień omawianych na zajęciach znajdą się: literatura meteorologiczna, funkcje pejzażu, definicja zwierzęcości, podmiot ego(eko)centryczny, literatura ekologicznie zaangażowana, podmiotowość istot nie-ludzkich, a pośród autorów - m.in. Senancour, Gérard de Nerval, Émile Zola, Maurice Maeterlinck, Camille Lemonnier, Romain Gary, Jean Giono, Élisabeth Ferney, Véronique Bergen. Lekturę fragmentów tekstów literackich uzupełnią fragmenty tekstów teoretycznych.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
K_W01
w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności
literaturoznawstwa i humanistyki ekologicznej, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną
K_W03 w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach
francuskojęzycznego obszaru kulturowego, zwłaszcza w kontekście przedstawień środowiska naturalnego
K_W04 w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem i literaturą (zwł. eko- i zoopoetyka), zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego
K_W10 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów
francuskojęzycznego obszaru kulturowego, w kontekście rozwoju humanistyki ekologicznej
K_W13 podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Potrafi:
K_U03 rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując
adekwatną terminologię oraz właściwe dla eko- i zoopoetyki, eko- i zookrytyki oraz geopoetyki narzędzia badawcze
K_U05 planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim, odwołując się do
podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla humanistyki ekologicznej
K_U09 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł
Gotów do
K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
K_K04 dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej
K_K06 przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności
intelektualnej i prawa autorskiego
Kryteria oceniania
- wymagana jest obecność na zajęciach ; więcej niż dwie nieobecności skutkują dodatkowym pytaniem na teście;
- aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, karty pracy)
- projekt końcowy (analiza pisemna + prezentacja lub lekcja odwrócona - w 2-3-osobowych zespołach)
- 2 testy (faktografia + znajomość lektur); średnia 4,5 z obu testów zwalnia z odpowiedzi ustnej przewidzianej na zakończenie semestru (w sesji zimowej)
- odpowiedź ustna (krótka rozmowa na temat treści przedstawianych na zajęciach
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
Bailly, J.-Ch., Le parti pris des animaux, Christian Bourgois Éd., 2013.
Bailly, J.-Ch., Le versant animal, Montrouge, 2018.
Collot, M., Un nouveau sentiment de la nature, Corti, 2022.
Morizot B., Manières d’être vivant, Actes Sud, 2020.
Schoentjes, P., Ce qui a lieu. Essai d’écopoétique, Wildproject, 2015.
Schoentjes, P., Littérature et écologie. Le Mur des abeilles, Corti, 2020.
Simon A., Une bêtre entre les lignes. Essai de zoopoétique, Wildproject, 2020.
Szczegółowa lista utworów literackich do analizy zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: