Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Magia, muzyka i sport w wybranych utworach literatury haitańskiej, afrokanadyjskiej i afrykańskiej 3304-1DZXW-KL-31
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z wybranymi utworami poetyckimi i prozatorskimi frankofońskich autorów z obszarów Haiti, Kanady i Afryki, w których tytułowe dziedziny – sport, muzyka i/lub magia – stają się zarówno tematycznym odniesieniem do społeczno-politycznej rzeczywistości danego obszaru, a także przedmiotem estetycznych przeobrażeń i reinterpretacji w duchu takich nurtów czy stylistyk jak realizm magiczny czy historiograficzny metafikcjonalizm. W ujęciu socjokrytycznym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących na danym obszarze frankofonii. Poetyka i estetyka omawianych tekstów będzie zatem silnie skorelowana z poznawaniem historyczno-społecznego tła, z którego dany utwór wyrasta.
Wydarzenia sportowe, jak choćby Igrzyska olimpijskie, nie ograniczają swojego wpływu jedynie do wyczynów czysto fizycznych czy współzawodnictwa między sportowcami. Sport jest bowiem nośnikiem wielorakich form wyrażania poczucia przynależności (grupowej, społecznej czy też narodowej), a wręcz jednym z obszarów, w którym identyfikacja z wybraną grupą społeczną nabiera bardziej namacalnych kształtów, krystalizuje się i umacnia. W tym ujęciu, imprezy sportowe stają się jednym z ważnych elementów przestrzeni symbolicznej, w której stykają się i ścierają różnorodne postawy ideologiczne. Właśnie jako tego rodzaju ogniska tożsamościowo-ideologiczne, wydarzenia sportowe pojawiają się jak jeden z motywów literackich, wykorzystywanych przez autorów i autorki francuskojęzyczne w ich opowieściach o obszarach, z których pochodzą, ich historii i ich teraźniejszości.
W tym samym kontekście i w podobnej funkcji, w literaturze frankofońskiej występują nawiązania do muzyki ukazywanej jako jedna z głównych składowych dziedzictwa kulturowego danego obszaru, nośnik wielu treści kulturowych związanych z daną społecznością, ale również jako jedna z najbardziej skutecznych form bieżącego komentowania rzeczywistości oraz reagowania na nią. Wydarzenia muzyczne, do których nawiązania znaleźć można w tekstach literackich, stają się ponad to jednym z narzędzi tworzenia się lokalnych wspólnot kulturowych.
W utworach wybranych do analizy w ramach realizacji zajęć oba wspomniane obszary poddane są dodatkowemu, estetycznemu przepracowaniu poprzez splecenie ich z nawiązaniami do tradycyjnych praktyk i rytuałów religijnych zakorzenionych chociażby w haitańskim voudou czy w afrykańskich wierzeniach animistycznych i kulcie przodków. Tworzy się w ten sposób pewne estetyczne kontinuum pozwalające w wymiarze literackim eksplorować historię i teraźniejszość obszarów frankofońskich gdzie sport, muzyka i magia łączą się w jeden, aczkolwiek wielowymiarowy ich obraz.
Celem zajęć będzie zatem prześledzenie wzajemnych powiązań między trzema głównymi wątkami i analiza estetycznych efektów, które z takiego powiązania wynikają.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12); ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury frankofońskiej (K_W04); potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01); potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U05); umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02); interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym oraz w literaturze krajów frankofońskich (K_K09).
Kryteria oceniania
- udział w dyskusji
- prezentacja ustna
- semestralna praca pisemna
- ocena z egzaminu końcowego
- obecność i aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Utwory:
- Depestre, René, Le mât de cocagne, Gallimard, 1998.
- Ndala, Blaise, J’irai danser sur la tombe de Senghor, Editions L'Interligne, 2014.
- In Koli Jean Bofane, Congo Inc: Le testament de Bismarck, Babel, 2016.
Źródła teoretyczne:
- Corzani, Jack, Hoffmann Léon-François, Piccione Marie-Lyne, Littératures francophones. II. Les Amériques (Haïti, Antilles-Guyane, Québec), Paris, Belin, 1998 (coll. Belin-SuP Lettres).
- Kwaterko, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: