Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z+p : W stronę transkulturowości. Literatura i migracja w XX-XXI wieku 3304-1DZXW-KL-28
Migracja - dobrowolna czy wymuszona - jest jednym ze stałych elementów doświadczenia ludzkiego, a co za tym idzie - ważnym motywem w literaturze i sztuce. Współcześnie, wraz ze zwiększającymi się możliwościami mobilności, skala tego zjawiska wciąż się powiększa, a wielokierunkowość migracji przyczynia się do różnorodności narracji, które ją tematyzują.
Celem proponowanych zajęć jest przyjrzenie się tematowi migracji w literaturze francuskiej oraz kanadyjskiej XX i XXI wieku w perspektywie komparatystycznej poprzez analizę wybranych tekstów literatury i kultury. Zajęcia rozpoczną się od wstępu teoretycznego, w którym Studenci zapoznają się z historią oraz głównymi typologiami pojęcia literatury migracyjnej oraz najważniejszymi ścieżkami jej interpretacji. Kolejne spotkania będą miały charakter warsztatowy: na każdych zajęciach Studenci będą omawiać fragmenty wybranych tekstów, poszukując w nich wątków związanych z tożsamością migranta oraz procesami, które ją kształtują; a także zderzeniem kultur, które wpływa na świadomość kulturową oraz zmiany w systemach społecznych.
Szczegółowa lista omawianych utworów zostanie przedstawiona Studentom na pierwszych zajęciach.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W05: w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego, francuskiego i quebeckiego;
K_W09: w zaawansowanym stopniu zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów narracyjnych i dramatycznych;
K_W10: w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego, a zwłaszcza z literatury francuskiej i quebeckiej przełomu XX i XXI w.
Student potrafi:
K_U05: planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla literaturoznawstwa, zwłaszcza w kontekście literatury migracyjnej;
K_U06: przygotować pracę pisemną w języku francuskim, odwołując się do wiedzy nabytej podczas konwersatorium oraz zdobytej podczas samodzielnych poszukiwań;
Student jest gotów:
K_K03: odnosić się z szacunkiem do wypowiedzi współuczestników zajęć;
K_K04: dbać o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i quebeckiej;
K_K06: zadawać trafne pytania oraz adekwatnie reagować na sytuacje społeczne w grupie.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz – pod koniec semestru – test i praca pisemna, 4) odpowiedź ustna w trakcie sesji egzaminacyjnej.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
ALBERT, Ch. (dir), Francophonie et identités culturelles, Paris, Karthala, 1999.
DECLERCQ, E., « « Écriture migrante », « littérature (im)migrante », « migration literature » : réflexions sur un concept aux contours imprécis », Revue de littérature comparée, 2011/3 (n°339), p. 301-310.
LEBRUN, M., COLLÈS, L., « La littérature migrante dans l'espace francophone : Belgique - France - Québec - Suisse », Fernelmont, 2007.
MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001.
TOURET, M. (dir.), Histoire de la littérature française du XXe s., t. I i II, Rennes, PUR, 2000 i 2008.
VIART, D., Le roman français au XXe siècle, Paris, Hachette, 1999.
Szczegółowa bibliografia zostanie podana na początku semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: