Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Koniec XIX w. w literaturze francuskiej - tematy i formy 3304-1DZXW-KL-26
Ostatnie 30 lat XIX w. to w literaturze francuskiej czas niezwykle intensywnych przemian estetycznych, które znajdują wyraz w refleksji oraz twórczości pisarzy tak różnych jak Zola, Huysmans, Mallarmé czy Maeterlinck. Przedmiotem naszych analiz będą: powieść eksperymentalna Zoli, opowiadanie fantastyczne Maupassanta, dekadencka powieść hybrydyczna Huysmansa, monolog wewnętrzny Dujardina, symbolistyczny teatr ciszy Maeterlincka, a także poetyckie poszukiwania Rimbauda i Mallarmé’ego. Lekturze utworów (we fragmentach i w całości) towarzyszyć będą fragmenty tekstów krytycznych.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W05 w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu literaturoznawstwa ogólnego, francuskiego i frankofońskiego
KW_09 w zaawansowanym stopniu zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów poetyckich, narracyjnych i dramatycznych
K_W10 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego, a zwłaszcza z literatury francuskiej końca XIX w.
Student potrafi:
K_U05 planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_U06 przygotować pracę pisemną, w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
Student jest gotów:
K_K04 do dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskie
K_K06 do przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kryteria oceniania
- wymagana jest obecność na zajęciach ; Student, który opuści zajęcia więcej niż 2 razy będzie proszony o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był nieobecny;
- aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć (lektura tekstów)
- praca pisemna (wykonana samodzielnie lub w 2-3-osobowych zespołach)
- 2 testy (faktografia + znajomość lektur) ; średnia 4,75 z obu testów zwalnia z odpowiedzi ustnej przewidzianej na zakończenie semestru (w sesji zimowej)
- odpowiedź ustna (krótka rozmowa na temat treści przedstawianych na zajęciach, porównanie przedstawień danego problemu/motywu)
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
C. Becker, Lire le réalisme et le naturalisme, Paris, Dunod, 1998.
Ph. Berthier, M. Jarrety (dir.), Histoire de la France littéraire. Modernités, XIXe-XXe siècles, Paris, PUF, 2006
J.-P. Bertrand et al., Le roman célibataire d’À rebours à Paludes, Paris, Corti, 1996.
B. Marchal, Lire le symbolisme, Paris, Dunod, 1996.
P. Marot, Histoire de la littérature française du XIXe s., H. Champion, coll. Unichamp-Essentiel, Paris, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: