Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p Opowieści o kazirodztwie w literaturze średniowiecznej i renesansowej 3304-1DZXW-KL-23
Zajęcia poświęcone będą analizie średniowiecznych i renesansowych tekstów o kazirodztwie. Weźmiemy pod uwagę wszelkie możliwe konfiguracje kazirodztwa (spełnionego, zamierzonego, wyobrażonego): ojciec/córka, matka/syn, brat/siostra, niekiedy z zaskakującymi dodatkowymi komplikacjami, pojawiające się w kontekście religijnym lub świeckim. Punktem wyjścia analizy będzie związek kazirodztwa z milczeniem i zagadką. Teksty będą więc omawiane pod kątem tego, w jaki sposób kazirodztwo jest opowiadane, wyjawione, zasugerowane lub przemilczane, zarówno przez narratora, jak i przez postaci.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
- ma usystematyzowaną wiedzę o procesach zachodzących w dziedzinie francuskiej literatury dawnej,
- ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą dawną,
- umie samodzielnie zanalizować i zinterpretować tekst literacki,
- umie wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć,
- umie korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach.
Kryteria oceniania
Aktywna obecność na zajęciach, praca pisemna, zaliczenie ustne.
Literatura
E. Archibald, Incest and the Medieval Imagination, Oxford 2001.
D. James-Raoul, La parole empêchée dans la littérature arthurienne, Paris, Champion, 1997.
M. Closson, F. Ramirez (dir), Les amours entre frère et soeur. L'inceste adelphique du Moyen Age au XIXe siècle, Paris, Garnier, 2020.
G. Matthieu-Castellani, "Le double inceste ou l'erreur tragique", La conversation conteuse, 1992, 125-136.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: