Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : W poszukiwaniu tożsamości – francuska literatura kobieca w okresie Renesansu 3304-1DZXW-KL-16
Konwersatorium poświęcone jest kobietom kształtującym życie kulturalne i intelektualne epoki Renesansu. Analizowane będą utwory zarówno znanych autorek (Małgorzata z Nawarry, Louise Labé) jak i tych mało znanych a niezwykle ciekawych (Hélisenne de Crenne, Pernette Du Guillet). Ponadto zajmiemy się postaciami kobiet, które sprawowały mecenat (Ludwika Sabaudzka, Katarzyna Medycejska). Poruszone zostaną kwestie wykształcenia kobiet, ich działalności i roli w życiu kulturalnym Francji w okresie Renesansu.
Zaobserwujemy zmiany zachodzące w świadomości kobiet i ich większą aktywność na polu literackim. Na zajęciach zaprezentowane zostaną ciekawe osobowości kobiet z różnych stanów: królowe ale również świetnie wykształcone mieszczanki. Analizowane będą utwory oraz projekty ich autorstwa. Studenci poznają także stan badań prowadzonych aktualnie w omawianym obszarze.
Wybrane tematy:
-Louise de Savoie – księżna z dewizą życiową Libris et liberis
-Marguerite de Navarre – królowa-pisarka i protektorka humanistów
-Hélisenne de Crenne i nowoczesna powieść o miłości i literaturze
-Louise Labé – poetka „anty-petrarkistka”?
-Catherine de Médicis – między polityką i sztuką
-Marguerite de Valois i jej głos w „Sporze o kobiety”
-Marie de Gournay – «przybrana córka» Montaigne’a, autorka i edytorka
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student potrafi:
- prawidłowo umiejscowić wydarzenia literackie w ich kontekście kulturowym,
- sprawnie odwołuje się do chronologii epoki,
- wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu,
- odnaleźć związki między zjawiskami literackimi,
- samodzielnie zanalizować tekst literacki,
- wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć.
- samodzielnie zredagować, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, pisemną pracę semestralną (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień w języku francuskim.
Kryteria oceniania
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl
- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze)
-przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii
- przygotowanie pracy semestralnej w języku francuskim
- końcowe zaliczenie w formie ustnej (prezentacja w PP) z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach lub ocena ciągła aktywnego udziału na zajęciach.
Literatura
- Evelyne Berriot-Salvadore, Les femmes dans la société française de la Renaissance, Droz, Genève, 1990.
-F. Joukovsky, Images de la femme au XVIe siècle, Éditions de La Table Ronde, Paris, 1995.
-M. Lazard, Images littéraires de la femme à la Renaissance, PUF, Paris, 1985.
-A. Loba, Le reconfort des dames mariées, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2013.
-B. Marczuk-Szwed, Marie de Gournay (1565-1645): pierwsza francuska emancypantka, Uniwersitas, Kraków, 2020.
J-F. Solnon, Catherine de Médicis, Coll. Tempus, Perrin, 2009.
-Wydania tekstów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: