Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p: Wprowadzenie do literatury Quebecu 3304-1DZXW-KL-12
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi prądami intelektualnymi i estetycznymi kształtującymi literaturę najpierw Nowej Francji, a następnie Quebecu. W ujęciu socjokrytycznym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących w tej francuskojęzycznej prowincji Kanady. Poetyka i estetyka omawianych tekstów będzie zatem silnie skorelowana z poznawaniem historyczno-społecznego tła, z którego dany utwór wyrasta. Ważnym elementem składowym prowadzonych analiz będzie również quebecka odmiana języka francuskiego.
Literatura Quebecku rozwijająca się od samego powstania najpierw kolonii francuskiej, a następnie części federacji Kanady ukazuje szereg zjawisk ciekawych pod względem socjologicznym jak i czysto estetycznym. Różnorakie prądy literackie (symbolizm, powieść wiejska, literatura miejska, powieść postmodernistyczna, literatura migracyjna czy twórczość literacka Pierwszych Narodów) pozwalają lepiej zrozumieć samo społeczeństwo Quebecku i przemiany jakie przechodziło jak również prześledzić ważne zjawiska literackie takie jak imitacja i odtwarzanie kanonu europejskiego, powolne oddalanie się od niego lub negocjacje z przejętymi wzorcami, aż po zerwanie z tradycją i swobodne poszukiwanie nowych form wypowiedzi literackiej jak również nowego języka literackiego. Problematyka tożsamościowa oraz wgląd w rozwój społeczeństwa Quebecu jest zatem okazją do rozwinięcia umiejętności analizy literackiej utworów zarówno klasycznych jak i z gruntu nowatorskich czy awangardowych, w połączeniu z rozpoznaniem podstawowych, współczesnych koncepcji filozoficzno-artystycznych i społeczno-kulturowych wyzwań współczesności. Praca nad literaturą Quebecu w ramach zajęć będzie również okazją do poszerzenia znajomości języka francuskiego o jego północno-amerykański wariant.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
K_W04 ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury Quebecu
K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;
K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
K_K02 umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania
K_K09 interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy i Ameryki Północnej
- student potrafi określić i wyjaśnić podstawowe założenia prądów literackich z obszaru Quebecu,
- student potrafi przedstawić główne elementy estetyki głównych autorów quebeckich,
- student potrafi wskazać środki stylistyczne użyte w tekście literackim oraz określić kontekst społeczno-kulturowy w jakim dany tekst jest osadzony,
- student potrafi stworzyć własną, pisemną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą omawianych tekstów,
- student potrafi przedstawić wypowiedź ustną dotyczącą społeczno-politycznych i estetycznych zagadnień danego tekstu.
Kryteria oceniania
- prezentacja ustna
- semestralna praca pisemna
- ocena z egzaminu końcowego
- obecność i aktywność na zajęciach
Szczegółowe kryteria zostaną ustalone na pierwszych zajęciach semestru.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Źródła teoretyczne:
- Andres, Bernard, Gagnon Alex, Hébert Pierre, Atlas littéraire du Québec, Anjou (Québec), Fides, 2020.
- Corzani, Jack, Hoffmann Léon-François, Piccione Marie-Lyne, Littératures francophones. II. Les Amériques (Haïti, Antilles-Guyane, Québec), Paris, Belin, 1998 (coll. Belin-SuP Lettres).
- Kwaterko, Józef, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków, Universitas, 2003
- Maillot, Laurent, La littérature québécoise depuis ses origines, Montréal, Typo, 1997.
Utwory (w kolejności omawiania):
- Nelligan, Emile, wybór wierszy : https://www.bonjourpoesie.fr/lesgrandsclassiques/Poemes/emile_nelligan
- Savard, Félix-Antoine, Menaud, Maître-Draveur, Anjou (Québec), 2012 (1937)
- Roy, Gabrielle, Bonheur d’occasion, Montréal, Éditions Boréal, 2009 (1945)
- Aquin, Hubert, Prochain épisode, Montréal, Bibliothèque québécoise, 1965
- Godbout Jacques, Salut Galarnau !, Paris, Seuil, 1967
- Thuy, Kim, Ru, Montréal, Libre Expression, 2009
- Gatti, Mauricio, Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Montréal, Bibliothèque québécoise, 2009
- Dickner, Nicolas, Nikolski, Montreal, Alto, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: