Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Francuskie pisarki w XVII/XVIII wieku 3304-1DZXW-KL-04
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z twórczością wybranych pisarek obu stuleci. Zajęcia polegają na krótkim przedstawieniu postaci każdej autorki, jej roli w historii literatury oraz na analizie wybranych utworów (nowel i sztuk teatralnych). Obok postaci znanych (np. pani de La Fayette czy pani de Graffigny) pojawią się niesłusznie zapomniane pisarki (np. panna de L’Heritier czy Marie-Angélique de Gomez). Zajęcia pozwolą słuchaczom wzbogacić wiedzę o obu epokach, o ich różnorodności i o twórczości kobiet uważanej za drugorzędną, a w rzeczywistości poczytną, doskonale oddającą tendencje literackie i często prekursorską.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu konwersatorium student:
- zna i rozumie: teksty literackie XVII/XVIII wieku, a w szczególności teksty pisarek francuskich obu stuleci i metodologię badań literaturoznawczych, zna i rozumie omawiane pojęcia z zakresu teorii teatru i teksty sztuk teatralnych, które analizuje w szerokim kontekście nauk humanistycznych (K_W01, K_W04, K_W05, K_W09, K_W10, K_W12)
- potrafi: zanalizować tekst literacki odwołując się do poznanych ujęć literaturoznawczych, zredagować pracę poświęconą zadanemu zagadnieniu, posługiwać się językiem francuskim w mowie i w piśmie na odpowiednim poziomie i stosować uzyskaną wiedzę w podejmowanej aktywności zawodowej (K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12)
- jest gotów do dbałości o francuskie dziedzictwo kulturowe i do przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K04, K_K06)
student powinien: 1. znać twórczość omawianych pisarek, 2. umieć scharakteryzować praktykowane przez nie gatunki literackie, 3. umieć powiązać różne zjawiska literackie, 4. umieć przeprowadzić paralele między autorkami i tekstami, 5. umieć samodzielnie zanalizować tekst literacki.
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (3 nieobecności dozwolone, jeśli więcej może obowiązywać dodatkowa praca)
Aktywny udział w zajęciach, możliwe krótkie ćwiczenia, praca pisemna, 1-2 testy i zaliczenie ustne na stopień
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Grande, Nathalie, Le Roman au XVIIème siècle. L'exploration du genre, Bréal, 2002
Nouvelles galantes du XVIIe siècle, prés. M. Escola, GF, 2004
Nouvelles Françaises du XVIIIe siècle, Bibliothèque Classique, 1994
Femmes dramaturges en France (1650-1750), pièces choisies, éd. Perry Gethner, Biblio 17, vol.1 (79), 1993, vol. 2 (136), 2002
Le Théâtre de femmes de l’Ancien Régime, éd. A. Evain, P. Gethner, H. Goldwyn, Publications de l’Université de Saint-Etienne, vol. 2 et 3, 2008, 2011
Lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: