Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Społeczeństwo francuskie i instytucje władzy (ancien regime - Rewolucja francuska) 3304-1DZXW-KK-010
Program nauczania: zajęcia poświęcone wiedzy o kulturze Francji mają na celu przygotowanie studenta do teoretycznej refleksji o kulturze. Celem tego konwersatorium jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem podstawowych instytucji monarchii francuskiej oraz przeanalizowanie zmian jakie zaszły w czasie Rewolucji francuskiej.
Na podstawie różnych opracowań, a przede wszystkim tekstów źródłowych omawiane będą między innymi:
- znaczenie określeń typu: Ancien Régime, absolutisme, monarchie absolue
- prawa fundamentalne monarchii francuskiej
- sądownictwo sprawowane przez króla (lit de justice et séance royale, les lettres des cachets, la grâce royale, jugement par commissaire)
- źródła prawa (les lois, les ordonnances, les codes spécialisés, les édits)
- formy kontroli monarchii absolutnej (les assemblées d`état, les états généraux, les assemblées de notables, les assemblées du clergé, les états provinciaux, les assemblées provinciales, les cours souveraines ou supérieures, le droit d`enregistrement et de remontrance)
- formy rządu królewskiego (le Conseil du roi)
- administracja królewska (les gouverneurs, les parlements et les juridictions ordinaires, les administrations et juridictions financieres, les intendants et les subdélégués)
- wybuch Rewolucji francuskiej (główne wydarzenia, następujące po sobie zgromadzenia narodowe)
- znaczenia trzech Deklaracji praw człowieka i obywatela (1789, 1791, 1793)
- prawa wyborcze w czasie Rewolucji francuskiej (podstawowe pojęcia: citoyen passif, citoyen actif, non-citoyen, rodzaje systemów wyborczych)
- problem niewolnictwa czasów Ancien Régimu i Rewolucji francuskiej
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
po ukończeniu konwersatorium student powinien umieć:
1. sporządzić listę podstawowych pozycji bibliograficznych z zakresu omawianej tematyki
2. przedstawić i skomentować tekst źródłowy w języku francuskim
3. przedstawić i skomentować opracowanie z wybranej dziedziny w języku francuskim
4. zabierać głos w dyskusji panelowej na określony temat dotyczący kultury Francji, prowadzonej w języku francuskim
5. przygotować i napisać parostronicowy tekst w języku francuskim podsumowujący zagadnienia, które poruszane były na konwersatorium
Jeśli to jest niewystarczające proszę zatem o skopiowanie, rubryka efekty kształcenia, tej listy efektów:
Absolwent zna i rozumie:
K_W10 wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów
francuskojęzycznego obszaru kulturowego
Absolwent potrafi:
K_U03 rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe
metody i narzędzia badawcze
K_U04 rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze
K_U09 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł
Absolwent jest gotów do:
K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
K_K04 dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej
Kryteria oceniania
zaliczenie przedmiotu jest na ocenę, na którą składają się:
1. napisanie testu końcowego sprawdzającego nabytą wiedzę
2. wystąpienia ustne w czasie zajęć polegające na:
a. streszczeniu fragmentu współczesnego opracowania dotyczącego omawianej tematyki
b. analizie fragmentu tekstu źródłowego
3. obecność obowiązkowa
Literatura
BARBICHE Bernard, Les institutions de la monarchie française a l`époque moderne (XVIe - XVIIIe siecle), Paris, PUF, 1999.
CORNETTE Joël, Affirmation de l’État absolu. 1492-1652. Histoire de France, Paris, Hachette, 2016.
CORNETTE Joël, Absolutisme et Lumières. 1652-1783. Histoire de France, Paris, Hachette, 2016.
GODECHOT Jacques, Les institutions de la France sous la Révolution française et l`Empire, Paris, PUF, 1968.
LOVISI Claire, Introduction historique au droit, Paris, Dalloz, 2011.
RIGAUDIERE Albert, Introduction historique a l`étude du droit et des institutions, Paris, ECONOMICA, 2006.
VOVELLE Michel, La Révolution française, 1789-1799, Paris, Armand Michel, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: