Konwersatorium kulturoznawcze - Śnieg, klon i łoś, czyli wprowadzenie do kultury Kanady IIz/III 3304-1DZXW-KK-002
Zajęcia mają na celu zapoznania Uczestników z podstawowymi informacjami o kulturze Kanady (a przede wszystkim Quebecu): historii, francuskojęzycznej literaturze, piosence oraz sztuce tego kraju. Współczesne teksty, reportaże, piosenki pokażą, jak się dziś żyje w Kanadzie, jakie jest tam miejsce języka francuskiego, czy różni się francuski mówiony w Kanadzie od języka Francji.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
• Student zna terminologię nauk humanistycznych, a w szczególności nauk filologicznych, na poziomie rozszerzonym.
• Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury, języka i literatury.
• Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych.
• Student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej.
• Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi.
• Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych.
• Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
• Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach
Kryteria oceniania
- obecność, przygotowanie i aktywność na zajęciach
-projekt (praca grupowa)
-test
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Wybrana bibliografia
M. Biron, F. Dumont, E. Nardout-Lafarge, Histoire de la littérature québécoise, Québec 2007.
D. Boudreau, Histoire de la littérature amérindienne au Québec: oralité et écriture. Montréal 1993.
Y. Bourdon, J. Lamarre, Histoire du Québec, Québec, 1998.
R. Chamberland, A. Gaulin, La chanson québécoise de La Bolduc à aujourd'hui : anthologie, Québec 1994.
E. Fowke, Canadian Folklore, Toronto 1988.
G.-H. Germain, Inuit. Les Peuples du froid, Montréal 1995.
J. Kwaterko, Dialogi z Ameryką. O francuskofońskiej literaturze w Québecu i na Karaibach, Kraków 2003.
Y. Lacasse, Une histoire de l'art du Québec, Québec 2004.
L. Mailhot, P. Nepveu, La poésie québécoise. Anthologie, Montréal 1996.
C. Marneau (dir.). Le Québécois pour mieux voyager, Montréal 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: