Konwersatorium historyczno-kulturowe - Francja Ancien Régime’u: ewolucja państwa i zmiany obyczajowości Francuzów IIz/III 3304-1DZXW-KK-001
Analiza procesu tworzenia się państwa francuskiego i przemian zachodzących w jego charakterze, od narodzin do okresu Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Najważniejsze etapy tego procesu, a także znaczenie stworzonych instytucji (np. Parlament, Stany Generalne, conseil du roi). Zmiany zachodzące w mentalności Francuzów pod wpływem ważnych wydarzeń i procesów historycznych.
Niektóre zagadnienia omawiane na konwersatorium:
-koncepcje Państwa w Starożytności: Grecja i Rzym
-koncepcja władzy w okresie inwazji "barbarzyńskich";
-koncepcja władzy w okresie panowania Merowingów i Karolingów;
-okres feudalny: władza króla a problemy wynikające z systemu lennego;
-refleksje polityczne i społeczne w XVI w. (La Boétie, Montaigne, Bodel, Machiavelli. Modrzewski);
-etapy powstawania państwa absolutnego (Ludwik XIII, Ludwik XIV) ,
-myśl polityczna i społeczna w okresie Oświecenia;
-oświeceniowa wizja człowieka i społeczeństwa (Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Morelly, Babeuf, fizjokraci);
-kryzys Ancien Régime'u i przyczyny Wielkiej Rewolucji Francuskiej;
-Robespierre et "les principes du gouvernement révolutionnaire;
-czy istnieje "mentalność rewolucyjna" (Michel Vovelle)? .
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl
Szczegółowy program konwersatorium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. Celem konwersatorium jest nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o istotnych wydarzeniach oraz zjawiskach historycznych i kulturowych, które miały miejsce we Francji i w krajach francuskojęzycznych, a także poznanie i dobór metod badawczych pozwalających na pełne zrozumienie procesów historycznych i kulturowych w celu rozwijania kompetencji potrzebnych w dziedzinie literaturoznawstwa.
II. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student
A)
- ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04),
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą (K_W05),
- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12)
- zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W14),
B)
-potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01),
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i P6S_UW P6S_UK5 prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02),
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03),
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych (K_U09),
C)
- interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy (K_K09),
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05)
III. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć student umie:
- wymienić w kolejności najważniejsze etapy rozwoju państwowości francuskiej
- określić specyfikę instytucji francuskich Ancien Régime'u
- scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe od okresu Średniowiecza do wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej
- zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury
- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy
K_W01, K_W3, K_W10, K_U03, K_U05, K_U09, K_K01, K_K02, K_K04
Kryteria oceniania
- obecność i aktywny udział na zajęciach; dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w semestrze;
-przygotowanie krótkiego wystąpienia, w języku francuskim, na podstawie artykułu lub rozdziału monografii;
-opracowanie wybranego zagadnienia z zakresu omawianego tematu i przygotowanie prezentacji w Power Point;
-test.
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl
Literatura
-Le Page D., Loiseau J., Figeac, Pouvoir royal et Institutions dans la France moderne, Armand Colin, 2019.
-G. Duby, R.Mandrou, Histoire de la civilisation française, Paris, 1984.
-P. Goubert, L'Ancien Régime, Paris, 1970.
-J.-F.Lemarignier, La France médiévale. Institutions et société, Paris, 1981.
-F. Châtelet, O. Duhamel, Histoire des idées politiques, PUF, 1982.
-G. Cabourdin, G.Viard, Lexique historique de la France d'Ancien Régime, Paris, 1978
-Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018.
-Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.
-Jean-François Solnon, Catherine de Médicis, Coll. Tempus, Perrin, 2009.
-Michel Pernot, Henri III, le roi décrié, « Le Livre de poche », 2017.
-Mémoires de Louis XIV ou le métier de roi, textes présentés par Joël Cornette, Texto, Éditions Tallandier, Paris, 2007.
- Mathieu Da Vinha. Au service du roi. Les métiers à la cour de Versailles, TEXTO collection dirigée par Jean Claude Zylberstein, Tallandier, 2018.
-Lucien Bély, Les secrets de Louis XIV. Mystères d’état et pouvoir absolu, Talalandier 2013.
-Thierry Sarmant, Louis XIV. Homme et roi, TEXTO, Talalandier, 2014.
-Jean Verdon, La vie quotidienne au Moyen Age, Perrin, Paris, 2015.
-Michel Faucheux, Olympe de Gouges, Collection Folio biographies (n° 147), Gallimard, 2018.
Michel Vovelle, La Mentalité révolutionnaire : société et mentalités sous la Révolution française, Paris, Éd. sociales, 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: