Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Paryż jako artystyczny tygiel (od czasów Rewolucji) 3304-1DZXW-KHK-26
Paryż jako "stolica XIX wieku" (W. Benjamin) był miejscem wymiany myśli i impulsów artystycznych dla twórców z całej Europy, a ich działalność inspirowała na różne sposoby twórców francuskich. Szczególnie ważną rolę w pierwszej połowie XIX wieku odgrywała opera jako obszar powstawania dzieł łączących różne dziedziny sztuki i wymagających współpracy wielu twórców (Rossini, Bellini, Wagner). Zjawiskami o podobnym znaczeniu w okresie późniejszym była tzw. Szkoła Paryska (Ecole de Paris), Balety Rosyjskie itd. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z przykładowymi dziełami, w których taka wymiana kulturowa doszła do głosu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć słuchacze będą potrafili:
– scharakteryzować wybrane zjawiska w kulturze Francji XIX i pierwszej połowy XX wieku (K_W05),
– używać podstawowych pojęć i odpowiadających im terminów stosowanych do opisu kultury (K_K02, K_U01, K_U03),
– korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U09, K_K01).
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę.
Ocena ciągła, ocena prezentacji, ocena z kolokwium na koniec semestru.
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
L. Bilodeau, "Jacques Offenbach, mode d’emploi", Avant-Scène Opéra, 2019;
Ch. Charle, D. Roche (dir.), "Capitales culturelles, capitales symboliques", Paris, Éditions de la Sorbonne, 2002;
D. Francfort, "Le chant des nations. Musiques et cultures en Europe, 1870-1914", Paris, Hachette, 2004;
J.-C. Yon, "Histoire culturelle de la France au XIXe siècle", Armand Colin, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: