Konwersatorium historyczno-kulturowe IIz/IIIz + p : Francja i frankofonia - historia, geografia, kultura 3304-1DZXW-KHK-25
Celem zajęć jest poznanie wybranych zagadnień odnoszących się do historii, geografii oraz kultury Francji, w tym szeroko rozumianej Frankofonii. Każdy student lub grupa studentów będzie miała za cel przygotować w formie ustnej oraz pisemnej (dossier do przygotowania w późniejszym terminie) wybranego przez siebie zagadnienia, w którym pojawią się tematy odnoszące się np. do konkretnego regionu historycznego, miasta czy też gór Francji – to nie tylko rozległe Alpy ale także Pireneje czy Masyw Centralny… Ten przykładowy wybór zachęca do poznania znanych stacji narciarskich (aspekt turystyczny), malowniczych dolin, wiosek oraz miasteczek, uzdrowisk i łaźni rzymskich, wzgórz wulkanicznych … Idąc dalej tym tropem to także – wody termalne, rzeki, jeziora, morze, ocean, świat kanałów, sporty wodne, ważne szlaki wodne, atrakcyjne wybrzeża z turystycznymi kurortami oraz Korsyka – skalista wyspa o specyficznej historii, języku, kulturze … W końcu geografia i historia nierozerwalnie łączą się z tematem zabytków Francji. To nie tylko krainy zamków, to także pozostałości budowli rzymskich, wspaniałe opactwa, złoty wiek katedr, czy malarstwo, to również Francja futurystyczna – Eurotunel czy Futuroscope pod Poitiers …
Proponowane grupy tematyczne:
1/ogień i woda
2/ szkło i beton
3/ owoce i warzywa
4/ jasne i ciemne
Każdy student lub grupa studentów (w zależności od liczby na zajęciach) wybiera jeden temat z podanej listy. Każda grupa może wybrać ten sam, ponieważ zaproponowana grupa tematyczna nie wymusza konkretnego tematu związanego z regionem, miastem, rzeką itp. Liczy się pomysł oraz kreatywność.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W02 Student zna i rozumie w sposób usystematyzowany historię literatury francuskiej XVII i XVIII wieku, w tym chronologię epok i ich ewolucję, najważniejsze daty, nazwiska autorów, tytuły ich utworów oraz zjawiska z zakresu literatury.
K_W03 Student zna i rozumie specjalistyczną terminologię, metodologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla literaturoznawstwa francuskiego.
K_W08 Student zna i rozumie wieloaspektowe powiązania literatury francuskiej z procesami historyczno-kulturowymi.
umiejętności: absolwent potrafi:
K_03 rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując
adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze
K_U13 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł.
K_K05 Student jest gotów do dbałości o zachowanie francuskiego dziedzictwa kulturowego.
kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
K_K04 dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej
K_K06 przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia kończą się na ocenę, na którą składają się: obecność 10%, ustne przedstawienie wybranego tematu 60%, przygotowanie pisemnej pracy do oddania na dwa tygodnie przed końcem zajęć 30%. Dossier można oddać wcześniej w dowolnym momencie (mile widziane).
Podstawowym celem jest przedstawienie tematu mieszczącego się w ramach głównego nurtu zajęć: historii, geografii oraz kultury, z uwzględnieniem dwóch zagadnień z danej grupy tematycznej. Każda grupa ma do dyspozycji 70-75 min. na ustną prezentację. Po przedstawieniu prezentacji cała klasa ocenia wystąpienie, w którym poza elementami odnoszącymi się do historii czy też geografii znaleźć się muszą elementy literatury i/lub /językoznawstwa i/lub sztuk plastycznych i/lub muzyki... wszelkich form kultury i/lub przenikania się sztuk, dlatego wskazane jest wyszukiwanie elementów nietuzinkowych, nieoczywistych, mogą być związane (mile widziane) z osobistymi doświadczeniami.
Oceniane są: pomysł/kreatywność, logiczna całość tematyczna, umiejętność przekazania wiedzy, sposób nawiązywania kontaktu z publicznością, posługiwanie się nowymi technologiami...
Literatura
Literatura będzie ustalana na podstawie wybranych tematów oraz indywidualnych zainteresowań studentów.
Przydatne są np. książki dotyczące regionów Editions Sutton:
przykładowo: "Strasbourg, ville imperiale et cosmopolite
albo "Boire et mager en Franche-Comte. Une histoire de l'alimentation"
albo "La ville au Moyen-Age. L'exemple francais"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: